Monday, February 11, 2008

PERJALANAN KE UTARA BERSAMA BAKAL-CIKGU. DITAJA PENUH OLEHNYA. TERIMA KASIH.

Cuti sempena sambutan Tahun Baru Cina sudah mahu berakhir. Aku diminta untuk menemankan bakal cikgu untuk ke utara. Apa salahnya. Walaupun tiket bas pulang ke Sintok telah aku beli sebulan awal, terpaksa aku jualkannya kepada seorang kenalan dari Johor Bahru yang juga mahu pulang ke Sintok. Tiket semahal RM80 aku jualkan dengan harga RM70. Rugi betul.
~
Perjalanan bermula sejak hari Jumaat lagi, walaupun kelas aku hanya bermula hari Isnin. 2 hari awal. Petang Jumaat itu kami bercadang untuk melawat seorang teman yang bernikah dan bakal melangsungkan persandingan pada hari Ahad. Perjalanan terpaksa dibatalkan memandangkan kami tidak tahu tempat pernikahan dijalankan. Harapan musnah. Malam itu aku bermalam di rumah bakal cikgu. Naik segan aku dengan adik beradiknya sebab kakak dan abangnya semua dah berumur. Dah beranak pinak dah pun. Aku je muda. Ye la, tua tapi belum berumahtangga.
~
Berjalanan kami diteruskan lagi pada 11.00am hari Sabtu. Bersama-sama dengan penumbang baru, anak saudara bakal cikgu akan menumpang kami untuk ke MRSM Merbok, Sungai Petani, Kedah. Perjalanan kami merentas beberapa tempat menarik. Kami singgah di pekan Ayer Hitam. Cadangnya, bakal cikgu mahu membeli hadiah untuk anak saudara yang lagi satu, sempena ulangtahun kelahiran yang lepas. Belek punya belek, tiada yang berkenan untuk dijadikan hadiah tapi ada yang berkenan untuk dijadikan hiasan dalaman kereta barunya, Myvi Hitam JKS 4760. Tema kereta baru: All About Mr Bean. Kami juga singgah di pekan Parit Raja. Sempat la jugak memilih beberapa paket kerepek tempatan untuk dijadikan kudapan di Sintok nanti. Kereta terus dipandu sehinggalah tiba di Muar dimana ia adalah persinggahan terakhir sebelum perjalanan ke Kedah diteruskan.
~
Pengembaraan sebenar bermula jalan 8.30pm hari Sabtu. Dengan menyusuri lebuhraya TMJ Muar-Melaka, kami memasuki Tol Ayer Keroh untuk penjimatan tol yang maksimum. Oleh kerana ini adalah perjalanan aku memandu kereta sendiri ke Utara yang pertama kali, aku berasa begitu teruja. Actually, sangat teruja. Perjalanan malam tanpa makan malam menyebabkan aku lemah. Kami singgah di R&R Seremban arah Utara. Tu dia..... kereta dah macam semut. Selera makan aku terbantut. Jadi, kami singgah di stesen minyak Petronas untuk melangsaikan keperluan duniawi. Memang sudah rezeki kami, terserempak pula dengan Wak Bet, seorang kenalan zaman persekolahan. Dia baru saja pulang dari kampung halaman untuk menguruskan majlis peminangan adik perempuannya. Jurutera Petronas yang bekerja di Labuan ini sudah lama aku tak jumpa. Kira-kiranya sejak reunion NTMTTS yang terakhir di Port Dickson dulu. Zaman mereka di peringkat Universiti.
Perjalanan diteruskan lagi.
~
Ini pertama kali aku dapat rasakan keenakkan menikmati roti atau biskut kering di lebuhraya di musim perayaan. Mujurlah aku tak perlu menikmatinya banyak sangat kerana aku menyusuri exit ke Ipoh. Jika aku meneruskan perjalanan melalui Tol Sungai Besi, berapa bungkus roti yang perlu aku habiskan sedangkan kereta mula berasak sejak di exit Nilai. Mujur. Rasanya Pais pun tak sempat makan banyak roti kan?
Perjalanan diteruskan lagi.
~
Kami akhirnya berhenti rehat di R&R Tapah arah Utara. Orang kata, tandasnya selesa. Nak tidur dalam tandas pun ok. Punya la selesa. Selera makan kami dirosakkan oleh pilihan [Spoil By Choices]. Kami tak tahu nak makan apa. Makanan segera akhirnya dipilih. KFC. One Two Three. Boring. Minggu lepas pun dah 4 kali aku makan KFC. Mungkin untuk 3,4 bulan akan datang aku tak makan KFC kot. Aku sambung memandu. Perut kenyang, hati senang, air-cond sejuk, mata mengantuk. Padah. Tapi aku gagah.
~
Perjalanan trafik malam itu sangat lancar menuju ke utara. Tak banyak kenderaan yang melintasi. Cuma kekadang bas-bas ekspress memotong dengan kelajuan yang tinggi. Masih tak serik-serik lagi dengan kemalangan yang menyebabkan kehilangan nyawa. Sesekali juga terlihat kelibat abang-abang polis dok melepak bawah jejantas sepanjang perjalanan. Sibuk menembak pesalah-pesalah trafik yang memandu dengan jiwa kelajuan. Mungkin dapat 2,3 mangsa. Juga. Kelihatan abang-abang PLUS menolong pengguna lebuhraya yang mengalami kesulitan. Kebanyakkannya, tayar pancit. Kemalangan tak kelihatan malam itu. Alhamdulillah. Mungkin kerana Ops Sikap kot.
Perjalanan lagi diteruskan.
~
Berhenti rehat di R&R Gunung Semanggol tak banyak membantu perjalanan kami. Mata ini bagai digayuti batu. Tetap nak pejam walau dah disogok bertin-tin Red Bull dan Tongkat Ali Power Root. Perjalanan yang melewati kekuatan metabolisme badan. Menongkah arus rutin harian. Kereta terus dipandu dengan kelajuan sederhana. Memang sederhana. Hingga motor pun mampu nak memotong. Akhirnya kira-kira jam 5am kami tiba di exit Tol Sungai Petani (U). Singgah di Kayu Nasi Kandar. Kami order kayu. Mamak kata “Dah abes la tambey. Ini jam sudah pukul 5. Minum juga ada”. Dia kata 24jam. Aku ingat 24jam ada. Bohong. Bosan dengan pembohongan, kami mencari-cari masjid di celahan kegelapan bandar Sungai Petani. Ya, singgah juga kami di Masjid Sultan Muzaffar Shah. Tumbang baring di wakaf. Sejuk. Embun pagi memang dingin. Sampai nyamuk-nyamuk pun riang menyanyi-nyanyi di telinga kami.
~
Alhamdulillah. Kami berjaya menunaikan fardhu subuh secara berjemaah walaupun mas’buk. Terlewat bangun. Agak-agaknya, bila ek kali terakhir kami subuh berjemaah? Entah. Malas nak ingat peristiwa malu. Kelibat 2,3 orang orang muda mundar mandir di masjid. Student agaknya. MRSM atau UiTM. Orang jauh. Macam kami. Cuma berbezanya, kami ada kereta. Boleh pergi cari sarapan. Telah menjadi sinonim dengan kawasan utara, kami cuba bersarapan di Nasi Kandar Nashmeer. Kami tak order kayu. Takut tak ada lagi. Kami order roti dan telur setengah masak. Ala barat di gerai mamak. Sambung kembali sesi rehat di masjid yang sama dengan tahap perasaan malu yang rendah pada Tok Siak. Tumpang tidur ya Tok Siak.
~
9.30am kami teruskan perjalanan ke Tesco. Cadangnya untuk membeli persiapan terakhir Bakal-Cikgu. Juga persiapan anak saudaranya. Aku turut serta berbelanja. Serba sederhana. Sekonyong-konyong kelihatan seorang sahabat lama. Dah lama menghilang. Jumpanya di Tesco. Penemuan hebat. Bullah Idris. Perbualan rancak kami bersambung di Kedai mamak berdekatan. Kedai mamak lagi. Takpe, Bullah belanja. Mulanya dia nak beli bateri, akhirnya lebih duit bateri dia buat belanja kami. Dia kerja apa ntah. Enggan beritahu pekerjaan sebenarnya. Yang penting, bukan jual dadah, katanya. Lagi satu dia pesan suruh beritahu semua, dia tak pakai kereta lagi. Belum mampu.
Lagi perjalanan diteruskan.
~
Setelah tiba di Jitra, maka berakhirlah perjalanan kami. Persiapan terakhir dilakukan sebelum kami berehat sepenuhnya di Sintok. Adoi, penatnya menaip. Nak sambung? Taknak la.