Wednesday, February 20, 2008

CINTA MENGUBAH MANUSIA. KE ARAH POSITIF DAN NEGATIF.


Setiap kehidupan di muka bumi ini memerlukan perasaan kasih sayang untuk meneruskan kehidupan. Dunia ini memang penuh dengan kekejaman. Sebab itu kita perlukannya. Di sini saya ingin perkatakan mengenai keajaiban cinta. Apa yang cinta boleh lakukan jika kita tidak menjaganya dengan betul. Walaupun ianya benda yang intangible, ia tetap memberi kesan kepada kita.
~
Kita mulakan.
~
Kesan Negatif.
Kesakitan disebabkan cinta adalah lebih sakit dari kesakitan yang ada di muka bumi ini. Hinggakan ada yang berpendapat, lebih baik mati sahaja dari sakit kerana cinta. Punya la pedih. Menghiris kalbu. Amin ada bercerita mengenai perihal cintanya yang sakit. Sakit ini tidak mempunyai ubat tertentu. Tiada seorang doktor pun yang mampu mencipta dos yang boleh merawat sakit cinta. Hatta Ibnu Sina, ilmuwan islam dalam bidang perubatan. Ianya nampak remeh tapi kesannya amat mendalam kepada sesiapa yang mengalaminya. Kadang-kala ia boleh menjurus ke arah kematian. Ia dipanggil Sindrom Patah Hati. Sindrom ini boleh membuatkan pesakitnya berfikiran buas, langsung tak berfikir mengenai dirinya sendiri.
~
Di sini saya ini menceritakan pengalaman saya bersahabat dengan pesakit ini.
~
Dia nampak seperti biasa jika berada dalam khalayak ramai. Tapi jangan dibiarkan dirinya bersendiri di dalam bilik. Dia pasti akan menangis. Menyanyi-nyanyi lagu kesedihan bergenre rock atau R&B dengan volum yang kuat lagi memekakkan. Dia akan baring memeluk bantal, kadang-kala berborak-borak dengan bantal bagaikan berborak dengan kekasihnya. Sikapnya dari bukan perokok kepada perokok tegar. Maksud saya, terlalu-amat-sangat tegar. Mengalahkan perokok sendiri. Kesian saya tengok bekas roommate saya itu. Hampir 2 bulan dia berkelakuan begitu. Tapi sekarang, Alhamdullilah dia berubah dan menemui cinta yang baru.
~
~
Kesan Positif.
Kebanyakkan cinta memberi kesan yang positif pada peringkat awal. Ya, ketika ianya baru berputik. Waktu itu sangat indah dan waktu itu juga yang paling sesuai untuk manusia berubah. Tak banyak yang saya perlu huraikan kerana ramai di kalangan kalian yang sudah menikmatinya lebih dari 2 kali. Betul?
~
Kisah terdekat yang saya ceritakan ialah seorang sahabat bernama Zan. Dahulu, sebelum cinta itu berkamus dalam hatinya, Zan seorang yang simple, perengus, anak jantan dn pelbagai lagi sifat mazmumah, ada dalam dirinya. Tetapi baru-baru ini, apabila cinta mula bertinta dalam kamus hidupnya, Zan benar-benar berubah walaupun hanya 5% sahaja.
~
Dahulu, perfume di dalam almarinya hanyalah berlabel "Malaikat Subuh" tetapi kini perfumenya berganti kepada jenama "Fantasia" Mawi. Hebat penangan cinta. Hebat!
~
Dahulu, bila bertemu dengan rakan-rakan yang mempunyai motor tapi berjalan kaki dengan awek, dia akan kata, "Kufur nikmat wei. Ada motor tapi hang jalan kaki". Tapi kini, dia telan balik kata-katanya. Lihat sahaja entry yang lepas di mana dia berjalan kaki dengan aweknya ke Perpustakaan. Hebat!
~
Dahulunya, Zan tak seterika baju untuk ke kelas dan hanya ala kadar sahaja, tetapi kini Zan lebih peka kepada fesyen Lelaki Metroseksual. Apa yang majalah syorkan, tak lama kemudian mesti dah ada dalam almari pakaiannya. Sangat peka. Hebat!
~
Dahulu... Penat la taip. Esok pagi nak exam. Sambung esok-esok je la.
~
Bye...

3 comments:

  1. aku juga concern dgn background kau. aku suka background kau yg dulu. tp aku x pasti kau akan terima pandangan aku atau tidak. pink sesuai dgn kau.

    ReplyDelete
  2. sian jane.. masih mencari-cari..


    ko nmpak mcm jeles ngn zan je? aku xkenal zan tu.. tp gayanya mcm kawan kita kan.. huhu..

    ingtlah.. bunga bukan sekuntum...


    good luck exam..

    ReplyDelete
  3. Zan ini member aku kat UUM.

    Zan member "kita".

    ReplyDelete

Komenlah Aku