Sunday, December 30, 2007

CATATAN PERJALANAN PENGEMBARA MUSIM SALJU: THE WEDDING

23 Disember 2007
~
11.00am
~
Catatan saya bermula seawal jam 11.00am pada 23 Disember 2007 dengan menaiki kereta Gen 2 dan dipandu oleh rakan saya. Perjalanan bermula dengan menghadiri majlis perkahwinan rakan politeknik saya [Azrif Rashid] seorang Pegawai di Tabung Haji Travel, yang dilangsungkan di tingkat 7U, bangunan Tabung Haji Johor Bahru. Agak lama menanti rakan-rakan politeknik yang lain kerana pemandunya [Jamaludin Mohammed] terlewat bangun tidur sekaligus lambat bertolak dari Endau. Agak gembira bertemu dengan rakan yang sibuk bekerja [Hamba Wang] sehingga lupa untuk menjenguk saya yang keseorangan di Johor Bahru.

Azrif & Isteri bersama rakan-rakannya
~
Perjalanan selama 45minit diteruskan selepas sesi fotografi bersama pengantin. Kereta dipandu dengan kelajuan cahaya kerana bimbang Fauzi Basar akan membebel di atas kelewatan kami. Titik pertemuan kami adalah di Masjid Air Hitam. Gambaran gembira dan bengang jelas kelihatan pada air muka Fauzi Basar, Muhaimin dan Arbain [Rakan-rakan Tingkat 6 rendah]. lebih kurang 2 jam mereka menunggu ketibaan kami.
~
“Sorry geng, flight gua delay la.” Aku rasa alasan ini paling kukuh sekali.
~
3.30pm
~
Perjalanan diteruskan ke rumah rakan tingkatan 6 yang lagi satu, Najib Rahmat di Kg Baru, Parit Raja. Kami terkandas di rumahnya dalam ½ jam kerana dia menghidangkan kami dengan keropok ikan, keropok belinjau panas dan air oren sejuk. Ok la tu. Juadah orang bujang. Najib Rahmat a.k.a Jimat baru tamat pengajian peringkat diploma di UiTM dan akan menyambung pengajiannya peringkat Sarjana Muda Pendidikan di UIA pada semester hadapan. Tahniah.

G-Mart bersama Keropok belinjau dan oren sejuknya.

~
Perjalanan ke rumah pengantin lagi satu, Rohani Shamsi di Parit Sulong diteruskan. Kami tiba lebih kurang jam 5.00pm. Waktu orang kampung dah kemas meja, basuh periuk, kami baru sibuk-sibuk nak sampai. Malu. Nasib baik makanan masih belum dikemas lagi. Apa yang menarik di sini ialah juadahnya. Ayam goreng, sambal goreng, sambal belacan, ulam keceper [Kacang Botol], sayur pisang masak lemak dan dalca sangat membuka selera kami. Mungkin bagi sesetengah warga metropolitan, juadah sebegini tak dipandang. Tapi bagi kami yang mengalir darah jawa dalam badan ini, juadah jawa sebegini sangat menggoda selera kami. Sedap. Rohani Shamsi yang kini guru JQAF di sebuah sekolah di Batu Pahat, mengahwini jejaka hujung kampungnya yang ala-ala abang askar gitu. Tahniah. Selepas sesi fotografi dan sesi salam keruk berakhir, kami pun beredar dengan goodie bag berisi jajan, telur dan cenderahati.

~

Rohani bersama suami dan rakan-rakannya.

~
Di sini cerita malang kami bermula. Dalam suasana sedih berpisah dengan Jimat dan Bain kerana kami akan menghala ke laluan berbeza, kami terpaksa lebih bersedih kerana kereta Gen 2 tak dapat dihidupkan. Nasib baik mekanik kami [Arbain lagi] belum balik lagi. Dengan kepakaran yang dia miliki, kereta berjaya dihidupkan. Yay! Perjalanan kami berjaya diteruskan lagi ke majlis perkahwinan yang terakhir hari itu. Seorang rakan kepada Fauzi Basar. Sekali lagi kami mendapat layanan khas kerana sampai ke majlis jam 6.30pm. Lauk special. Sebelum balik, siap dapat bungkusan barkat lagi dengan jajan-jajan kenduri dan bunga telur. Oh ya! Sebelum terlupa. Kami sempat mengambil Encik Noorulfaiz di hadapan Balai Polis Parit Sulong untuk menyertai kami dalam perjalanan ke majlis perkahwinan rakan Fauzi Basar dan ke Kuala Lumpur. Agak kemalu-maluan kerana menghadiri majlis dengan berseluar ¾ khakis. Agak berisi tubuhnya setelah lebih kurang 1 tahun ngak ketemu. Kangen dengan perutnya.
~

Arbain, rakan merangkap mekanik kami.

7.15pm

~
Perjalanan ke Kuala Lumpur diteruskan melalui Lebuhraya baru Muar Melaka. Cadangnya untuk menjimatkan kadar pembayaran tol. Sedang-sedang elok untuk merempit di sini. Perjalanan memakan masa 2 jam melalui lebuhraya ini dan memasuki lebuhraya PLUS. Kami berhenti rehat dan rawat di Restoren Jejantas Air Keroh. Sambil minum root beer float di A&W, kami cuba menghubungi seberapa banyak pilihan yang kami ada bagi menyelesaikan masalah kereta Gen 2; bateri kong. Mekanik peronda PLUS cuma berjaya hidupkan enjin sahaja, bukan menyelesaikan masalah. Kami dapat bantuan tambahan iaitu pertolongan rakan kami di Simpang Ampat. Kami berehat di Rumah Besar Simpang Ampat sementara menunggu mekanik rakan kami mengenalpasti kerosakan. Hahaha.... keramahan tuan rumah amat luar biasa. Terkujat sebentar. Kami bermalam di rumah itu sementara kedai bateri buka keesokkan harinya. Bilik umpama suite hotel lima bintang [Ayat mengampu] ini dilengkapi penyaman udara yang bocor, permainan PS2 yang ada 4,5 game yang tak best, bilik air dengan water heater dan roti putih bawah televisyen, cukup untuk kami tidur lena malam itu. Melupakan sementara masalah kami. Lalalala.... lalok lalala....
~


Ruang dalam bilik "kami" di Rumah Besar Simpang Ampat.

6 comments:

  1. ade lg cite yg blum diceritakan lg.cite majlis kat kl lak

    ReplyDelete
  2. wiwin...ni semua kekwn ms form 6 ke?

    ko boley senaraikan nama2 semua pelajar form 6 ms saing ko&poji basar...aku dh lupa la

    aku rs aku knal g-mart tu.

    ReplyDelete
  3. Rileks Ilya...

    Baru day 1 perjalanan...

    Yang lg 2 hari aku sambung lain kali...

    Sibuk buat persiapan balik hutan...

    ReplyDelete
  4. bungux.. bile kale aku gatal..

    tu buku adik aku yg tunang la..

    sumpah aku lom penah bace lagi buku tu..

    menci la...

    ReplyDelete

Komenlah Aku