Wednesday, December 26, 2007

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR 6

Dari pandangan mata rabun seorang pelajar. Datang dari hatinya yang berserabut. Yang belum tercemar dengan penipuan kota. Yang masih daif dengan kata-kata.
~
~
Pada mulanya aku bercadang untuk menulis kisah silam zaman pembelajaran aku ini mengikut susunan kronologi. Aku rasa aku tak dapat nak tahan keinginan aku kali ini. Kenangan Aidil Adha ini memang tidak sabar untuk aku cerita memandangkan Aidil Adha baru sahaja berlalu.
~
Kisah ini berlaku seawal kemasukan aku ke Politeknik Port Dickson. Kedudukan yang agak jauh dari Johor Bahru terchinta. Bagi remaja usia belum cecah 20 tahun, ini adalah satu pengalaman yang hebat. Pengalaman berada di tempat orang. Untuk menimba ilmu dan bergaul dengan penduduk tempatan yang kebanyakkan anak mudanya masih berfikiran kolot akibat tak tahu dunia luar. Gangster kampung. Tapi bukan itu yang aku mahu ceritakan di sini.
~
Pada masa itu [2002], pelajar semester 1 lelaki dan wanita adalah diwajibkan untuk menetap di asrama. Dan kami akur dengan arahan itu walaupun keberatan memandangkan semua telah menyangka bahawa zaman selepas sekolah adalah zaman di mana peraturan sekolah tidak digunapakai. Lain pula yang berlaku. Blok C tingkat 3 adalah paras di mana kebanyakkan pelajar Perdagangan ditempatkan.
~
Kisah pertama kali menyambut Aidil Adha di perantau amat mengujakan kami yang kebanyakkannya berasal dari Johor. Pada mulanya, kami mahu pulang ke kampung tetapi memandangkan kami hanya mempunyai cuti 2 hari sahaja, agak tidak berbaloi jika kami berasak-asak menaiki bas Lien Hoe ke Seremban untuk pulang ke kampung dan bergegas pulang ke asrama pada hari berikutnya. Rugi RM40 aku nanti. Ada la dalam 5 orang yang tak balik masa itu. Aku, Zarul, Jamal, Malek, Matpit. Bagi aku, kalau tak balik sekalipun asalkan ada geng. Kalau tak mati kering woo. Sebelum tidur malam raya tu, kami dijanjikan oleh Ustad, pelajar perdagangan semester 2 merangkap imam ganti di surau, bas yang akan menghantar kami ke Masjid. Berbunga hati seketika. Kerana jika kami dapat ke masjid yang jauhnya dalam 2 kilometer dari situ [Masjid Kem Askar], juadah hari raya dapat la kami rasa.
~
Keesokkan harinya, seawal jam 8am kami [terdapat beberapa pelajar blok lain turut tak balik] telah menunggu di garaj bas. Masing-masing bergaya dengan baju raya. Aku simple. Baju melayu hijau, kain pelekat maroon dan ketayap. Cukup la.
~
15minit berlalu....
~
30minit berlalu...
~
Celaka! Bas driver tak datang. Sah kami tak sembahyang raya tahun tu. Dengan perasaan marah, aku pulang ke bilik, Buka locker, keluarkan maggi kari 2 bungkus, jerang air. Semalam petang makan maggi ayam. Malam semalam makan maggi asam laksa. Pagi raya makan maggi kari! Apa la punya nasib. 4 rakan yang lain turut serta. Pada mulanya, mereka semua berpakat nak korbankan aku je, untuk menghidupkan suasana raya korban. Tetapi aku bijak memancing mereka dengan maggi pelbagai perasa. Aku selamat.
~
Tengah hari raya, kami berpakat nak mencari nasi. Orang Malaysia memang selalu idamkan nasi. Sampai kat bandar PD, semua kedai makan tutup termasuklah kedai mamak. Hari Raya Haji la katakan. 1 kedai je yang buka. KFC. Kami order set yang paling besar. Makan puas-puas. Curi 2 botol sos cili. Lepas beli stok maggi secukupnya [Untuk pancing orang. Takut jadi mangsa korban lagi]. Kami terus pulang ke asrama yang kosong.
~
Esoknya, Kedai Makan Kak Ti dah buka. Kami pergi beli nasi. Keghairahan primitif menular dalam badan memandang kami idamkan nasi. Puas! Aku siap tapau lagi. Mana la tau Cafe Mek kat dalam tak bukak malam ni. Mek orang kelantan, mungkin cafe tutup lama sikit.
~
Itulah sedikit sebanyak pengalaman Aidil Adha yang memang tak mungkin saya lupa sepanjang hidup di perantauan.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku