Monday, March 08, 2010

MELIHAT KEADILAN PADA RAGAM KANAK-KANAK

Lokasi : Hari Maulud Nabi peringkat taman perumahan.
Situasi : 2 budak tengah acuh tak acuh dengar penceramah bagi nasihat; seorang kurus dan seorang gemuk.

2 budak lelaki ini sedang sibuk-sibuk bergurau senda. Aku perhati saja dari jauh. Malas nak tunjuk garang walaupun aku jadi AJK Protokol dalam majlis itu. Gurau punya gurau. Bertepuk tampar sesama mereka. Gelak sana, gelak sini. Tapi yang paling liar aku perhati, si budak kurus itu-lah. Makin galak dia cucuk-cucuk perut member yang gemuk itu.

Makin si gemuk cakap jangan cucuk, eh makin dicucuk lagi. Siap ajak kawan-kawan lain gelak sakan pada si gemuk pula tu. Memang kecil-kecil lagi dah ada rupa penjahat. Dengan perasaan sabar yang tipis, si gemuk itu terus tepuk la kepala si kurus itu. Dan dan itu juga, dia punya meraung macam tak ingat yang dia baru lepas gelak sakan pada si gemuk. Si gemuk pun rasa bersalah.

Tiba-tiba ada seorang pakcik cuba campurtangan dalam pertelingkahan tadi. Konon nak jadi pelerai pergaduhan la tu.

Pakcik tu nasihat/marah pada si gemuk, "Awak tu badan besar. Kalau nak bergurau tu, agak-agak la."

Si gemuk cuba mempertahankan diri, "Dia yang cucuk-cucuk saya dulu."

Pakcik bertambah hangin bila si gemuk pandai menjawab, "Budak ini kalau cucuk pun, kuat mana la pun." Dengan nada yang tinggi.

Si kurus makin meraung-raung. Sakit macam kena inject BCG gamaknya.

Lepas itu, aku rasa macam nak kasi tempeleng satu das dekat sideburn pakcik itu. Dan juga si kurus itu.

Pada pandangan orang, kalau si gemuk yang pukul orang dikatakan si gemuk kaki pukul. Padahal, sebagai mekanisme mempertahankan diri sahaja. Tapi jika si gemuk menangis macam si kurus itu menangis dikatakan si gemuk ni, "Harap badan je besar tapi gembeng".

Macam mana tu? Adilkah?

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku