Tuesday, January 22, 2008

PASTIKAN YANG HALAL. NAMPAK SEDAP RASANYA ENAK.








~
~
1.) Dalam perjalanan kami ke Phuket, kami singgah sebentar di Hadtyai [Hat - Jai] dalam sebutan orang siam; untuk menikmati makan malam. Kami pun order makanan seperti biasa di Malaysia. Ini adalah Kue Teow Goreng. Apa yang istimewanya? Kami tempah Mee Goreng instead of Kue Teow Goreng. Ini la silapnya kami. Orang siam tu ingat "Mee" itu adalah "Kue Teow" sebab bila cakap "Mee" memang mereka ingatkan "Kue Teow". Dah la rasanya pelik semacam sebab mereka banyak menggunakan Nampla [Sos Ikan] dalam masakan mereka.
~
2.) Ini pula ialah Lepat Pisang versi Phuket. Kami menikmatinya di Kampung Kho En, Phuket, sebuah perkampungan islam. Rasanya seperti lepat pisang Malaysia cuma rasanya lebih pekat dan lebih manis. 2 baht.
~
3.) Pulut Bakar. Luarnya seakan-akan satar, makanan kegemaran aku yang berasal dari Pantai Timur Malaysia, tetapi isinya jauh sekali dari satar. Ia adalah pulut merah/hitam yang dibakar dalam di makan begitu sahaja, tanpa ada apa-apa perisa tambahan. Lebih enak lagi jika dimakan panas-panas. 3 baht.
~
4.) Nasi Kerabu Kering. Begitulah yang digelar oleh Imam Kampung Kho En, Imam Saad Narayee. Berharga 5 baht dan sangat enak. Menurut Imam, biasanya orang biasa makan 2,3 bungkus. Tapi kalau orang luar biasa macam aku ni, tak pasti plak tahap maksimumnya.
~
5.) Ini pula Kuih Koci Thailand. Biasanya kita lihat Kuih Koci ni berbalut kan? Rasanya memang sejibik saacuma appearance je lain. Think out of box?. 2 baht.
~
6.) Cha Kue or whatever anda pronouce it tapi maksudnya memang sama. Di Malaysia jarang kita lihat ianya kontot-kontot dan di makan sebagai sarapan. Tapi di Phuket, kuih ini menduduki carta popular kuih cepat habis sebab ianya murah [1baht] dan senang nak makan [bagi yang kena kerja pagi-pagi buta]
~
7.) Cekodok pisang. Sama je cuma mereka tak kedekut pisang. Kalau kat Malaysia ni, rata-ratanya yang pernah aku rasa, lebih tepung dari pisangnya. 2 baht.
~
8.) Apom Lenggang. Manis dan rangup [Kalau masih suam]. 3baht.
~
9.) Nasi Campur. Kami singgah makan ketika dalam perjalanan ke Patong Beach. Cuba teka berapa ringgit? Siapa tepat aku bagi key-chain phuket. Lauk penuh pinggan hinggakan nasi beras siam tak kelihatan. Sungguh aku tak bohong. Jangan tak teka!
~
10.) Pelbagai Ball Goreng dan Bakar. Anda suka makan ball ape? Sotong? Udang? Ikan? Ayam? Daging? Semua ada. Apa yang menjadi x-faktornya ialah sambal yang pedas manis. WooOo! Marvelous! Secucuk 10baht.
~
11.) Som Tam a.k.a Kerabu Betik Muda. Salah satu hidangan wajib jika anda pergi ke Thailand. Tak kira la bahagian mana pun tapi pastikan status halalnya. Sangat pedas jika letak cili api lebih tapi masih lagi mengekalkan kesedapnya. penuh perasa masam, manis, pedas dan kerapuhan kacang dan betik rangup. Yum! Yum! Sepinggan 30baht.
~
12.) Rencah Mee Goreng. Saya sempat snap sebelum makcik itu masukkan Mee kedalamnya. Apa yang istimewanya? Sotongnya besar-besar beb. Dah macam makan seafood plak. Padahal order Mee Goreng je.
~
13.) Gerai Menjual Pelbagai Masakan Berasaskan Serangga. Si Model bukan peminat serangga. Lipas dekat pun dia menjerit semacam wanita. Harap muka je gangster. Harga ikut berat. 100gram 20 baht. Ada lipas tanah, Kumbang Najis, Belalang Padi dan 2,3 serangga lagi yang saya kurang pasti spesisnya.
~
14.) Main dish! Tom Yam. Sangat sedap. Warnanya pekat sedikit dari yang anda semua pernah lihat di Malaysia sebab mereka memasukkan sedikit santan sebagai penambah perisa. Tapi memang sedap la. Dan harganya sesedap Tom Yam juga 280 baht untuk 4 orang makan. Sotong, Udang dan cendawan bersepah-sepah. Lain macam di Malaysia yang mana mereka melebihkan sampah-sarap [Bawang, serai, daun limau] daripada isinya.

3 comments:

  1. aku puasa ni tau.. x baik letak gamba mknn (yg aku suka)..

    ReplyDelete
  2. Puasa ganti ye...

    Baiklah. Nanti aku letak gambar taugeh plak.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Komenlah Aku