Tuesday, January 08, 2008

MALANG MEMANG TAK BERBAU TAPI BAU MALANG AKU MACAM BAU DAGING BAKAR

8 Januari
~
Aku dah agak perkara sebegini pasti akan berlaku jika aku mengambil kelas awal pagi. Bagi pelajar macam aku, waktu malam adalah waktu yang paling ideal untuk menonton filem-filem yang baru diambil dari PC member. Filem-filem internasional dan tempatan yang tak dapat ditonton di pawagam sepanjang 2007 and backward [kerana tempat aku belajar jauh dari pawagam] telah berjaya didownload oleh seorang rakan sepanjang cuti semester yang lepas. Dengan berbekalkan pen drive 4gb yang dibeli pada PC Fair JB yang lalu, aku berjaya mengambil beberapa filem yang aku idamkan untuk tonton tahun lepas seperti Disturbia, Resident Evil Extinction dan 9 September. Puas aku tonton sepanjang malam semalam. Tapi aku lupa yang kelas aku pada jam 8am pagi hari ini. Bangun lewat, nak gosok baju lagi, mandi lagi, bersiap lagi. Makan masa untuk touch up lagi. Lama tuh. Sedang aku melakukan kerja dengan kelajuan cahaya, accidently, aku tercedera. Aku pasrah. Aku rasa aku kena berubah menjadi early-bird person. Orang yang mencintai waktu pagi. Baru la tak bangun lewat. Hopefully.
~
~

Cuba teka kecederaan disebabkan apa?

~
~
Aku bukan sahaja ada kelas waktu awal pagi. Aku ada kelas malam juga, yang bermula jam 8pm ke 11pm every Tuesday. Quit fun. Lecturernya old school but not too old school, kata dia. Dia juga suka berfalsafah, yang mana aku sukanya. “Back-bencher will alway be back-bencher, front-sitter will alway be front-sitter”. Aku tak pasti samada dia perli atau itulah hakikat. Tapi kalau aku diberi peluang untuk memilih, itu memang hakikat. Sejak zaman aku belajar di politeknik, kerusi belakang akan dimonopoli oleh kaum adam. Bukan setakat monopoli, tapi berebut-berebut yang duduk belakang. Aku tak pasti apakah kelebihannya tapi aku juga turut duduk belakang. Semulajadi kot. Kerusi depan biasanya dimonopoli oleh pelajar cina, perempuan dan ada segelintir lelaki skema. Lecturer itu juga ada menyuruh kami memilih ahli kumpulan untuk tugasan akan datang. Guess what? Kumpulan aku semuanya lelaki dan lecturer itu berfikiran seperti kami. Dia dah agak dah yang kami akan sekumpulan memandangkan kami berlima duduk sebaris. “Very like my old days” dia kata. “I used to be like you all while i do my degree.” Tapi tak kesah pon. Dia faham kenapa kami buat macam itu sebab dia pun buat, dulu. Yang aku makin suka lecturer ini bila dia kata “Kalau kamu tak suka datang kelas ini, kamu tak payah datang. Saya takkan barred kamu. Depend to you.” Kalian tahu apa maknanya tu? Merdeka!
~
Dalam kelas malam ini juga, kami cuba kenen-kenenkan seorang sahabat [si jejaka] dengan seorang sahabat lain [si gadis]. Kami nampak mereka agak secocok, selalu berbalas teks mesej tapi bila bertentang mata, mulut tak terkata, buat-buat tak kenal. Ego. Kami takde la badi sangat dengan si gadis tapi kami sangat la berbulu dengan si jejaka ni. Berlagak. Katanya “Bukan aku nak kat perempuan tau, perempuan yang nak kat aku.” Ego. Kami anti egoisme. Misi berjalan dengan lancar dengan bantuan Muffler, si mulut jahat 1 dan Tutot, si mulut jahat 2. Baru kau tahu merah tak merah la pipi kau kemalu-maluan bila dikenakan. Kalau kau kenakan orang, tak hingat dunia kau kenakan. AMEK KAU UBAT!

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku