Tuesday, January 08, 2008

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR 10

Dari pandangan mata rabun seorang pelajar. Datang dari hatinya yang berserabut. Yang belum tercemar dengan penipuan kota. Yang masih daif dengan kata-kata.
~
~
~
Dalam seminggu kita telah dikurniakan 7 hari yang dinamakan Ahad, Isnin, Selasa, Rabu, Khamis, Jumaat dan Sabtu. Apa pulak yang istimewa sangat hari-hari ini? Pada hari-hari ini, pada tarikh-tarikh tertentu, suatu ketika dahulu, ada berlakunya beberapa peristiwa yang mungkin tak akan dilupakan oleh kebanyakkan pelajar sekolah saya.
~
Hari 1.
Hari di mana datangnya Dato’ Ghani Othman ke sekolah saya untuk merasmikan projek Sekolah Bestari. Mungkin untuk pelajar-pelajar yang pindah selepas PMR, cerita ini adalah baru sebab ianya berlaku sekitar tahun 2000 a.k.a Y2K. Batch kami lengkap berpakaian baju melayu maroon untuk bermain kompang, pelajar yang kena berlakon di Bilik Bestari sedang giat sediakan lakonan mereka. Dan yang paling bertuah ketika itu ialah Mohd Faraein Sanusi. Bekas pelajar High School Kluang bersama-sama dengan Dato’ Ghani Othman bergambar dan terpampang di muka depan Berita Harian. Bangganya tak habis-habis hingga ke hari ini.
~
Hari 2.
Hari Sukan. Hari yang amat dinanti-nantikan oleh ramai atlet sekolah untuk menonjolkan bakat mereka dan juga untuk menawan hati wanita dengan gaya keatletan mereka. Sucks. Bagi aku, apa yang aku nantikan ialah waktu rehat kerana kelas takde. Lepas ambil makanan percuma, buat kecoh kat khemah pasukan hijau, kacau-kacau peniaga-peniaga gerai dan tunjuk muka depan guru kelas, then balik dorm dan sambung membuta. Nak tolong kemas semula khemah? Suruh budak form 1. Tak kuasa aku. Waktu hias khemah pada malam sebelum hari sukan juga antara aktiviti yang aku suka. Hias khemas macam nak hias pelamin. Tapi pasukan hijau seringkali kalah walaupun kami dibantu tukang hias terulung kami, Nazrun. Yang selalu menang tak silap aku pasukan merah. Juara keseluruhan masih lagi pada pasukan hijau. Hijau Rocks!
~
Info : Hijau – Khalid Al-Walid
Merah – Tariq Ziad
Kuning – Usamah Zaid
Biru – Salehudin Al-Ayubi
~
Hari 3.
Hari terbuka dan solat hajat sekolah. Waktu ini amat dinanti-nantikan oleh ramai ibu bapa yang rata-rata ingin mengetahui prestasi anak-anak mereka yang berpura-pura baik di rumah tapi di sekolah terjal nak mampus. Kebanyakkan ibu bapa yang berada di luar daerah sekolah, mereka takkan datang sebab hari terbuka diadakan pada hari sabtu, orang kerja setengah hari. Aku bersyukur aku datang dari luar daerah sekolah ini. Tak la ibu bapa aku tahu perangai aku di sekolah. Hahahaha.... Pada sebelah malamnya, majlis solat hajat diadakan di Dewan Al-Hidayah. Makan menggunakan dulang antara aktiviti yang aku suka sebab aku akan pilih rakan-rakan yang bersaiz kecil seperti Fazzer, Obet untuk memastikan aku dapat bahagian yang lebih. Tak cukup lauk? Mintak pada orang dapur. Mereka kenalan aku. Aku akan buat apa sahaja asalkan aku kenyang.
~
Jahat? Takde la.
~
Hari 4.
Hari Jumaat. Jumaat? Apa yang best sangat? Hari ini la hari yang amat dinanti-nantikan oleh semua pelajar sekolah aku. Sebab hari balik kampung. Setiap kali Jumaat akhir setiap bulan, kami akan pulang ke kampung halaman. Waktu ini lah suasana kelas akan menjadi hambar, ramai yang cabut kelas terakhir hari jumaat tu, tak kurang juga yang dah cabut malam sebelum itu dengan teknik “Fly” atau panjat pagar belakang sekolah. Aktiviti tak bermoral. Macam-macam perangai yang kita boleh lihat waktu tu. Dekat stesen keretapi akan dipenuhi dengan pelajar wanita dan lelaki walaupun pada masa itu solat jumaat sedang dijalankan. Ponteng solat jumaat la tu. Juga pada masa inilah jumlah jualan tiket pengusaha bas Yow Hoe akan meningkat kerana pelajar akan berebut-rebut sanggup gaduh untuk naik bas ke Air Itam.
~
Those memories remind me a lot of things. What a memories....
~
Banyak lagi hari yang istimewa tapi aku tak larat nak taip sekarang. Malas. Masuk kelas Advanced Taxation semalam dah dapat “jajan”. Tugasan tentang budget 2008 dan kena submit ahad next week before 10am. Penat.

1 comment:

  1. seorang atlet SMKAS sememangnya telah menawan hati saya :D saya minat dia masa form 3. skrg dia sudah jadi sweetheart saya. yay!

    ReplyDelete

Komenlah Aku