Monday, December 31, 2007

TOLONG JANGAN BACA. ANDA PASTI MENYESAL. 2007 : MENINGGALKAN KENANGAN PELBAGAI PERASA. MEMANG BUKAN GAYA AKU UNTUK REBUT PACAR ORANG.

Kisah ini mungkin tak sesuai untuk tatapan ramai. Aku malu. Tapi kalau nak baca, bacalah. Tak semua suka baca material sebegini. Kisah fantasi ciptaan minda aku yang sedang bercelaru. Mendapat berita sedih di kala umat manusia sedang sibuk membakar bunga api dan menyediakan tekak untuk melaungkan “3...2...1...YAY!!!”. Ya, aku tak faham situasi aku sekarang. Apa perasaan sebenar aku pada masa ini.
~
Aku memang bukan manusia yang dilahirkan untuk menjadi pasangan Rose dalam percintaan Titanic. Juga bukan pasangan secocok untuk Juliet. Aku hanya insan gopoh yang perlukan tunjuk ajar dari yang pakar. Aku pasti akan ada yang salahkan aku atas kegopohan aku ini. Tapi aku dah tak boleh nak undurkan masa. Aku tak tahu nak mengadu pada siapa lagi. Aku tak jumpa medium yang sesuai untuk menyatakan ekspresi aku sekarang ini. Stress!!
~
Januari 2005
~
Aku kenal si dia sewaktu aku memulakan zaman pekerjaan aku di sebuah kilang di Johor Bahru. Si dia pelajar praktikal dari politeknik yang sama seperti aku. Pada mulanya, aku agak jangkal untuk berborak dengan dia memandangkan aku seorang yang amat kurang ramah kepada orang yang baru dikenali. Tapi si dia seorang yang suka bercakap. Lama kelamaan kami menjadi semakin rapat memandang di dalam pejabat itu, hanya kami berdua sahaja yang berada dalam golongan remaja dan berbangsa melayu. Kami sarapan bersama, lunch bersama, solat bersama, hujung minggu bersama. Walaupun kami banyak menghabiskan masa bersama, aku tahu batasan antara kami kerana si dia telah mempunyai teman istimewa yang ketika itu baru bekerja di Pulau Pinang. Sesekali pada hujung minggu, aku menghantarnya pulang ke kampungnya di Kota Tinggi setelah kami menghabiskan masa seharian bersama. Aku tak nak mulakan bibit percintaan kerana aku tahu hatinya milik jejaka lain yang jauh lebih baik dari aku. Hati sudah tertarik tapi mulut bagai dibius. Kata tak terungkap.
~
Jun 2005
~
Aku bukan jenis suka luahkan apa yang aku rasa. Aku lebih suka si dia sendiri faham apa yang aku rasa. Semasa cuti semester sebelum naik semester pembelajaran, kami kerap kali berjumpa. Hubungan menjadi semakin rapat. Asal ada plan nak berjalan, aku tak lupa untuk mengajaknya bersama. Dia duduk menumpang di rumah makciknya di Skudai. Jadi mudah la aku nak mengajaknya keluar. Tapi baginya, keluar sebagai sahabat. Lebih menganggap aku ini sebagai teman rapatnya. Tak lebih dari itu. Tapi bukan pada fikiran aku. Hubungannya dengan teman istimewanya sudah berantakan. Aku perlu cucuk jarum cepat-cepat. Banyak kenangan pada waktu itu. Bantuan yang aku hulur sebelum dia naik semester adalah langkah pertama aku untuk proses seterusnya.
~
Bila si dia semakin berjauhan, hati ni dah bukan di pejabat. Mula la melilau. Melayang entah ke mana. Aku mengambil keputusan untuk sambung belajar. Dengan harapan, lepasan degree, tarif gaji menjadi lebih tinggi. Boleh la aku propose si dia. Tinggi angan-angan aku. Mat jenin pun kalah.
~
Januari 2006
~
Semester pertama aku di universiti berjalan lancar. Pada mulanya, agak kekok. Lama-lama okay la tu. Akhir semester pertama, dugaan muncul dalam hubungan kami. Mesej aku mula tak dilayan. Bila di telefon, mula kata sibuk. Aku faham tahap kesibukan pelajar semester akhir seperti dia kerana aku pernah melaluinya dulu. Tapi takkan la sampai hantar mesej seminit dua pun susah. Syaitan dah mula menyumpah seranah dalam hati aku. Dicucuk-cucuknya dengan api kemarahan. Aku mulakan pergaduhan. Dengan harapan dapat perhatian dari si dia. Sebaliknya berlaku. Si dia bagai menantikan saat ini. Aku tak tahu apa dia fikirkan. Yang penting aku sangat marah. Seminggu sebelum peperiksaan akhir berakhir, aku pergi ke Port Dickson untuk menyelesaikan masalah ini. Tapi si dia enggan berjumpa dengan aku dengan alasan sibuk dengan peperiksaan pertengahan semester. Arghh!! Alasan, alasan, alasan. Aku bosan. Aku tinggalkan warkah yang sengaja melukakan hatinya. Sekali lagi dengan harapan untuk dapatkan perhatiannya. Tapi, hampeh. Makin teruk. Am i suck?
~
November 2006
~
Sesekali sahaja dapat berjumpa dengannya memandang salah faham sebelum ini belum berjumpa jalan penyelesaian. Sampai ke satu tahap, dia terus malas nak berhubung dengan aku. Mungkin aku terlalu mendesaknya untuk memilih aku. Aku rasa. Bukan, aku pasti. Kemuncaknya pada peristiwa banjir besar yang melanda Kota Tinggi. Aku sering bermesej dengannya dengan menyamar menjadi salah seorang kawannya. Apa awalnya dia tak mengesyaki apa-apa. Pada waktu itu, aku baru sedar bahawa dia telah jumpa seorang yang jauh lagi hensem dan matang dari aku. Bila dia kenal? Ketika aku datang ke politeknik januari lalu. Love is suck! Bila dah kantoi, dia langsung tukar nombor telefon bimbitnya. Terus tak dapat nak kontek. Padan muka aku.
~
30 Disember 2007 [Kisah sedih akhir tahun bermula]
~
Aku bermesej dengan jiran aku yang merupakan rakan sekelas si dia sewaktu di politeknik. Sambil menyelam minum la air. Mula-mula aku tanyakan khabar jiranku. Untuk dia tak mengesyaki apa-apa. Bila aku minta nombor telefon bimbit si dia yang baru, jiranku ragu-ragu untuk memberinya. Mungkin dia dah tahu apa yang terjadi antara kami. Dia jadi takut untuk memberinya. Dia bagai sengaja perah air limau pada luka lama aku ni. Pedih. Baru aku tahu si dia telah bertunang dengan jejaka itu pada sekitar Julai 2007. Nasib baik aku pandai kontrol mata ni jangan bagi keluar air. Hilang macho aku kalau orang nampak. Dan lebih terperanjat lagi bila dapat tahu majlis nikahnya akan berlangsung sekitar Julai 2008. Hati mana yang tak luruh....
~
“Kawen muda. Bgs la. Masing2 dah pndi buat duit.” Ayat-ayat terakhir yang aku mampu send pada jiran aku. Collapse. Celaka, dia kata nak kahwin sekitar umur dia 25,26 tahun. Sekarang ini, dia baru 22 tahun. Wanita pembohong. Penat aku tunggu kau.
~
Kenangan yang menjadi penutup tirai episod sedih dalam hati aku. No word can describe my feeling right now. Lalalala.....lalala..... aku lalokkk.... Bintang pusing-pusing. Air longkang busuk. Lalala.... lalala....aku lalok.

4 comments:

  1. patutla... aku suruh ko kem salam.. ko keberatan..

    ReplyDelete
  2. Allah mmg sengaja temukan org yg salah dulu baru temukan org yg betul.jgn la sedih wiwin.aku sedih la bace post kau nih

    ReplyDelete
  3. jgn sedih2 wiwin.. aku doakan ko akan jumpa dgn org yg terbaik utk ko..

    ReplyDelete

Komenlah Aku