Tuesday, December 18, 2007

CUCI MATA SAMBIL BERTEMANKAN ROTI YANG BOLEH BERBUAL


Lepas aku menonton filem “I Am Legend” secara solo tadi, aku sempat la juga ronda-ronda dalam AEON Jusco Tebrau City tu. Nak terus balik rumah, tak boleh sebab hujan lebat dan aku pula menaiki motosikal Modenas Kriss hitam aku. Kena la tunggu sampai reda sikit, kalau main redah saja, konfem lencun aku nanti. Aku pun tak tahu nak buat apa di Jusco ini. Setakat window shopping sahaja. Survey barang pun tak. Penat kaki aku jalan di Jusco terbesar di asia tenggara ni. Last-last aku dok melangut je di kerusi-kerusi yang disediakan untuk pengunjung.
~
Hari kerja begini, jarang dapat tengok orang malaysia berjalan-jalan buang masa di Jusco ini melainkan budak-budak sekolah yang tengah cuti; merayap dengan kawan-kawan dorang dan berkepit dengan aweks masing-masing. Rata-rata pengunjung Jusco pada hari ini ialah warganegara Singapura. Mungkin dorang cuti hari selasa kot, instead of ahad. Ramai antara mereka membawa keluarga untuk menonton filem-filem terbaru di pawagam. Ada juga yang puas bershopping di butik-butik baju berjenama. Tak menang tangan nak bawa semua paperbag. “Permandangan Indah” tak payah nak kata la. Ah moi chantek! Kata Hujan. Bersepah-sepah dengan pakaian yang pelbagai fesyen dan tak cukup kain. Masa ni la kasi cuci bersih sama ini mata.
~
Sebelum aku duduk berehat di kerusi panjang ni, aku ada singgah di kedai roti yang paling ramai pengunjung di sini; Bread Talk. Walaupun agak mahal, atas nama curiousity yang mendalam, aku masuk juga ke kedai ini. No wonder la ramai pengunjung, roti yang disediakan di sini amat berlainan sekali dengan roti-roti yang di jual di kedai roti yang aku biasa pergi seperti Season’s, Dunkin Donut etc. Aku ingin cuba Peanut Twist yang diselaputi kacang bercoklat dan Chocolate Croissant [Fakta: Coklat boleh menurunkan tahap stress anda dan ia juga menaikkan kadar kolestrol anda jika diambil secara berlebihan]. Jumlah RM5.88. Aku ada dengar soseh-soseh seorang pengunjung yang sibuk mencari roti Californian Cheese. Speaking boleh tahan. Mesti chinese ni. Guess what? Yang cakap tadi tu Cuma seorang nenek melayu yang berkain batik, berbaju kurung kedah dan pakai tudung zas je. Biar betul? Ya, nenek ini orang Singapura yang rata-rata antara mereka pelat untuk bertutur dalam bahasa melayu termasuk la juga Imran Ajmain, penyanyi lagu “Seribu Tahun” OST Emil Emilda.
~
Menikmati makanan mahal [bagi sesetengah orang, ianya biasa je] sama ertinya menikmati malam pertama. Kena sempurna dan yang penting puas dan sedap. Dan aku berpuashati dengan rasa roti yang marvelous ini. Terima kasih Bread Talk! Lain kali, turunkan harga sikit ye.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku