Wednesday, December 19, 2007

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR 5

Entry terakhir sebelum menyambut Hari Raya Aidiladha. Saya ucapkan semoga hari raya ini memberi 1001 pengertian kepada para bloggers sekalian.
~
Dari pandangan mata rabun seorang pelajar. Datang dari hatinya yang berserabut. Yang belum tercemar dengan penipuan kota. Yang masih daif dengan kata-kata.
~
~
~
Aku yakin dengan sepenuh hati aku yang setiap pelajar asrama pasti mempunyai nama jolokan/gelaran yang merapu sakan. Samada suka atau tidak, itu lain ceritanya. Yang penting ianya telah pun dikurniakan walau dalam keadaan terpaksa sekali pun. Seburuk-buruk nama itu lah yang akan menjadi kenangan kita pada masa akan datang. Dan sapa tahu, nama-nama itu digunapakai sampai anda beranak pinak pula.
~
Ada nama yang dapat atas dasar kejadian memalukan/membanggakan seperti contoh seorang senior kami dipanggil nama kodok. Dia bukan peminat Afdlin Shauki ketika itu. Jersi yang dipakai olehnya tertera nama “Coudoux”. Agaknya nama ini sukar untuk disebut oleh lidah-lidah jawa pelajar, dipermudahkan menjadi “Kodok”.
~
Pengalaman seorang rakan saya yang pernah menuntut di Kolej Profesional MARA Melaka untuk kursus diplomanya. Dia diberi nama “Kutak” sebaik sahaja minggu orientasi berakhir. Apa makna disebalik nama itu? Ia berasal dari 2 perkataan iaitu “Kuli” dan “Batak”. Disatukan menjadi “Kutak”. Rakan saya yang lain, yang turut dari kolej yang sama, diberi nama “Lobo”. Nama yang nampak garang. Ia bukan berasal dari mana-mana gangster terkenal. Ia juga berasal dari 2 perkataan iaitu “Lobang” dan “Jubo”, Maka terhasillah nama “Lobo” yang digunapakai sehingga sekarang dan mungkin sehingga dia mati.
~
Ada juga nama jolokan ini terhasil kerana nama asal mereka telah banyak digunapakai dalam masyarakat asrama. Ini menjadikan ianya susah nak disebut kerana terpaksa disebut dengan nama bapanya sekali. Sebagai contoh nama “Fairuz” yang ramai digunakan. Jika orang itu bernama “Fairuz Johari”, ia akan dipanggil “Fairuz Johari” kerana ada lagi orang lain yang “Fairuz”. Takut tersalah orang. Jadinya, persepakatan diambil dengan menggabungkan kedua nama itu sebagai contoh, “Fairuz” biasanya orang akan panggil sebagai “Apai”, nama “Pai” akan digunapakai dan digabungkan dengan perkataan “Johari” menjadikannya “Paijo”. Nama lain “Fairuz” yang telah digabungkan ialah “Paino” – Fairuz Mohd Noh, “Paimen” – Fairuz Amin.
~
Ada juga nama jolokan diberikan mengikut perangai si penama tersebut. Kelakuan yang pelik, yang di luar norma-norma manusia biasa ini, kebiasaannya akan menjadi perhatian orang ramai. Dan kelakuan pelik mereka akan menjadi biasa pada pandangan orang tetapi luar biasa apabila perangai pelik ini dilakukan oleh orang lain. Sebagai contoh seorang sahabat yang bernama “Bigor” kerana perangainya yang agak bigor. Juga sahabat yang dinamakan “Ser..” kerana keadaannya yang serabut.
~
Para guru dan staf juga tidak terlepas daripada panggilan nama jolokan yang diberikan oleh pelajar. Asal nama berkenaan ada yang agak kabur kerana nama itu diturunkan oleh senior-senior sebelum ini. Sebagai contoh, “Wajin”. Seorang guru sains dan warden asrama lelaki. Dengar kata senior, perkataan wajin berasal dari perkataan “rajin” yang disebut oleh seorang warga asrama yang pelat “R” lalu disebutnya sebagai “Wajin” instead of “Rajin”. Diberitahu lagi yang guru ini tersangat la malas dan bersikap ala kadar. Melekat la nama itu sampai la sekarang, dah lebih dari 10 tahun tapi tak tahu la kalau guru itu tahu ia dipanggil sebegitu. Staf juga tak terlepas dari menjadi mangsa. Beliau berjawatan Pengurus Asrama dan tinggal di bilik warden di asrama lelaki bersama dengan keluarga yang terdiri daripada isteri, anak lelaki dan anak perempuannya. Ketika itu kes Anwar Ibrahim sedang panas dan nama peguam negara sering disebut-sebut. Dan memang malang bagi pengurus asrama ini kerana pada ketika itulah dia pindah masuk ke asrama. Dicampur dengan perangainya yang macam peguam pencen, secara rasminya dia dipanggil “Patail”. Anak lelakinya yang chinese look sebab emaknya memang chinese, dipanggil “Ah Seng” kerana tersangat la nakal. Setakat tengok dia kencing merata-rata dan menunjukkan kemaluannya adalah perkara yang biasa. Anak perempuannya yang juga chinese look dan tak pernah buat salah pun dapat nama sebagai “Ah Kao”. Malangnya....
~
What’s yours?

1 comment:

Komenlah Aku