Monday, August 09, 2010

PENGALAMAN PERTAMA SAYA KE MASKARA

Ini adalah acara seni indie yang pertama kali aku sertai. Entah kenapa aku begitu semangat luar biasa sekali untuk menghadiri event ini. Berbagpacking dari JB berbekalkan semangat kental sebab masih tiada idea untuk mencari tempat tidur malam itu. Hahaha.

Terima kasih kepada Rohaizal Rosli dan bakal tunangnya, Afaf Abdullah sebab menghantar aku ke Rumah PENA walaupun dah terlambat nak masuk kerja. Dan sorry sebab kacau mereka dating petang itu.

Sampai di rumah PENA, disambut oleh abang Sinaganaga. Oleh kerana aku ada masa 1 jam lagi sebelum majlis bermula, aku lepak di bahagian atas rumah PENA. Sempat juga tanya pada abang Mat Jan lokasi surau. Saja nak jadi peramah walaupun dah tau surau kat atas. Masuk waktu maghrib, ingatkan dapat berimamkan abang Toqreemauw tapi tak dapat. Brader baju Dewangga Sakti yang jadi imam. Lepas itu, aku beli buku CERKAS dengan abang OP. Kemudian cari seat. Abang Dean Sham dengan abang Vovinski suruh duduk depan atas lantai tapi haram aku tak pergi. Lutut tak kuat nak duduk bersila lama-lama la bang.

Abang Pipiyapong lalu lalang depan aku buat muka sipu-sipu malu. Lain benar akhlak dalam blog dengan akhlak sebenarnya mamat ni.

Ok, aku nak try beri pandangan filem-filem yang ditayangkan malam ini.

1. KIAMU
Aku suka filem ini sebab ia mencuit kenangan sewaktu aku bersekolah asrama dulu. Memang sebijik. Senior memang suka cari pasal kalau nak pukul orang. Kalau dalam filem ini, kes tak tutup lampu dorm. Kalau time aku sekolah dulu, tak bagi salam pada senior. Malam tu, kena bantai. Cara penceritaan juga aku suka. Macam style Afdlin Shauki dalam filem BULI.

2. LAWAN
Aku suka filem ini sebab filem ini lawak semestinya. Gaduh sesama peniaga berger. Memang lawak. Setiap orang itu mengambil kesempatan atas kelemahan lawannya. Mencuri pelanggan itu part yang kelakar. Masing-masing nak tunjuk samseng. Hahaha.

3. SEPI SEORANG ABDILLAH
Aku tak tau apa aura yang ada pada Pipiyapong sehingga Vovinski sanggup buat dokumentari pasal Pipiyapong. Tapi buat peminat-peminat Pipiyapong, filem pendek ini adalah langkah pertama anda untuk mengenali hati budi pemilik blog Hilang Punca ini. Videografi memang style dokumentari. Dari shoot Pipi ambil lauk di kedai mamak hingga masa Pipi check jadual kelas di depan bilik Pensyarah. Terbaik jugak ni.

4. PEMANDU PELENCONG
Gila lawak aku tengok Jimbo Tiram. Menipu pelancong muka sungguh-sungguh.

"Kat sini la Parameswara jumpa Tunku Abdul Rahman. Parameswara punya kancil lawan Tunku punya Anjing."

Kah kah kah kah kah.


5. PETRA BOND
Lagi filem lawak. James Bond yang tak rupa James Bond langsung. Ha ha ha ha. Misi : Hantar Golden Mic. Kah kah kah.

6. IKAN LANGKA
Tak banyak dialog. Tengok je tapi faham jalan cerita. Tak sangka Ribud pandai menyanyi.

7. LOW BUDGET LOVE
Memang the very low budget love. Makan kongsi. Ucapan rembat dari kad ucapan. Tumpang nyanyi dan guna gitar kedai kaset. Pinjam cincin kedai emas. Oh, duit bukan alat untuk menilai kasih sayang oh!

8. SUNRISE
Sebak juga tonton filem ini. Memang haram tak banyak dialog tapi faham juga jalan cerita.

9. HANTU KAK LIMAH BALIK RUMAH
Kah kah kah kah kah kah kah. Aku memang tersangat-sangat nak tengok filem ini bulan November nanti. Tak sabar nak gelak-gelak sakan. Sesiapa yang tak tengok filem Zombie Kampung Pisang, sila tonton sebelum tonton filem ini.

10. SROQ
Ini lagi satu filem tak masuk akal tetapi kelakar. Kah kah kah. Ada lagu Numa-numa tuuu..... Filem simple. Idea simple tapi aku tak rasa nak buat filem itu senang.

11. 3 HANTU SILAP MATA
Kalau akan datang, ada filem keluar panggung dan cerita pasal tukang magik, itu memang hasil karya Alif. Ha ha ha ha

12. THE COLOUR OF IDEAS
Aku kagum. Macam mana nak buat filem macam ni ek? Walaupun guna bebola warna merah, biru dan kuning, konsep yang nak disampaikan tu aku faham sikit-sikit. Lu boleh buat filem tak guna orang tapi menarik macam ini tak? macam tengok kartun PINGU pun ada.

13. A LA FOLIE
Ini filem superb juga. Ada penglibatan trangender, sorang suka lelaki kaukasian dan sorang guna lelaki asia. Yang aku tau, lelaki akan mempertahankan wanita yang dia sayang, walaupun dah pernah clash :P

14. ENAM LORONG
Cerita di Pasir Gudang. Bunga api. Pak Politik. Makcik-makcik. Pakcik-pakcik.

15. NASI LEMAK RM1.20 YANG MARVELOUS
Ini best. Perempuan yang jual nasi lemak ini memang pandai manipulasi orang tak hensem tapi tergila-gilakan dia. He he he he.

16. FRINGETOWN.
Kisah bounty hunter yang menjadi mangsa. Tiada dialog.

17. MY FATHER AND HIS CELLULOID
Sisi lain dalam filem yang mengetengahan hiburan di estet di mana pekerja am mereka ialah kaum india. Tonton wayang pacak (macam MASKARA).

18. FIGHTING FIT
Maki punya maki punya maki, last-last takut. Sengal. Kah kah kah kah. Aku harap budak-budak PLKN tiada yang ikut idea mamat ini. Ha ha ha ha.

19. THE FOREST SPIRIT
Kalau di komersilkan, ada gaya nak lawan filem Hong Kong.

20. PENUMPANG
Filem ini deep sangat. Aku tak dapat tangkap mesej yang nak disampaikan.

21. MAMAT
Temubual Ajami Hashim dengan abang Mamat Khalid.

Ada lagi 5,6 filem yang aku tak dapat nak tonton sebab dah lewat sangat dan member aku dah tunggu. Tak manis pula kalau kita nak tumpang orang tapi dia tunggu kita, kan?

Anyway, ini pengalaman pertama aku dan aku harap akan datang aku dapat juga hadiri majlis-majlis macam ini.

P/S : Nak tengok HEGEMONI juga sebab dah dekat tapi tak sempat pula.

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. salam..mcm mane nk tgk filem2 yg kamu tgk di PENA tu..ada dijual dalam bentuk CD or VCD..kindly response..huhu...

    ReplyDelete
  3. Takde keluar CD atau mana-mana media cetak. Try tengok tajuk kat poster Maskara Shorties dan cari di Youtube. Ada yang ada, ada yang takde.

    ReplyDelete
  4. heee. saya baru perasan pasal the review of my Low Budget lOVE. thanks ya babe! :)

    ReplyDelete

Komenlah Aku