Wednesday, August 04, 2010

MEREKA SUDAH MULA SAKIT OTAK

Aku rasa berakhir susah bulan overtime aku untuk waktu ini. Dah boleh balik awal. Mungkin di pejabat hanya tinggal 2,3 staf sahaja yang perlu balik lambat untuk siap-siapkan kerja-kerja akhir sebelum semuanya benar-benar berakhir. Ada juga staf yang sudah mula bercuti. Ada juga yang rancang untuk cuti minggu depan.

Petang itu, aku pulang awal.

Sambil menyeret jaket aku di atas lantai (lantai ofis aku berkarpet) dan berpura-pura macam letih sangat-sangat, aku melintasi kubikel-kubikel staf yang belum balik lagi.

"Eh, awalnya dah bawa hadiah?" tegur Staf 1.

"Hadiah?" Tanya aku, "Hadiah apa?"

"Tuuu...." Jawap Staf 1 sambil menjuihkan bibir ke arah jaket yang aku heret.

Aku jadi bingung. Besar betul impak bulan sibuk bulan lepas, makan saraf juga.

"Krismas lama lagi. Kau dah bawa hadiah nak bagi orang." Kata Staf 1 ter"kui-kui" di kubikelnya.

Budak praktikal belakang kubikel cakap, "Ha'ah la, baru perasan!"

Cilakak depa ni. Ada yang aku sumbat dengan jaket aku ni karang. Kau ingat santa klaus. Esok-esok, pulih la kot sakit otak depa ni.

Aku senyum kelat sambil lambai bye-bye double meaning.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku