Tuesday, August 17, 2010

KENANGAN RAMADHAN - CERITA SATU

Sepanjang aku menempuhi Ramadhan, dari kecil sampai ke besar, dari saiz M (aku tak sempat nak saiz S) sampai ke saiz 4XL, dari Johor sampai ke Kedah, dah bermacam-macam pengalaman aku tempuhi. Yang manis, masam, kelat, tawar.

CERITA SATU
Circa 2004 - Port Dickson

Petang itu macam biasa, beli juadah berbuka secara berjemaah dengan budak rumah sewa. Seorang naik sebiji motor. Sampai di gerai, masing-masing pilih lauk masing-masing. Yang untuk berbuka dan bersahur. Bakul motor aku antara yang penuh. Yang lain-lain balik rumah untuk masak nasi dan aku ke Shell sebelah hospital untuk isi minyak. Selesai isi dan mencilok sepeket kurma, aku balik. Tiba di bulatan 100 meter dari Shell, sedang aku khayal menikmati permandangan petang, tanpa disangka jalan yang licin membuatkan motor aku menggelupur hilang kawalan dan menyebabkan nasi, ayam, sayur, tongkeng, rangka ayam, kueh-mueh dan mee goreng bertaburan atas jalan. Macam ada orang bagi ayam makan atas jalan tar. Dengan penuh gaya rugged (sebab tak kena langgar kereta belakang) aku kutip air soya dan sepeket kurma Shell yang tak sempat orang langgar. Angkat motor, terus balik rumah.

************

Aku bersyukur sebab seluar kegemaran aku tak koyak. Berbuka soya dan kurma Shell cukup untuk mengubati luka hati dan lutut. Nasib baik budak rumah aku penyayang.

"Nah, kau makan kuih aku ni. Lain kali, kalau aku accident, kau bagi aku makan kuih kau pulak"

Aku sebak. Depa? Gelak.

4 comments:

  1. nasib baik kawan ko baik hati.
    kalau lah aku kt tempat kawan ko 2
    ehem3

    (gelak jaat)

    ReplyDelete
  2. Baik ati mende, sakan depa gelakkan aku....

    ReplyDelete
  3. sedihnye baca criter ni..agak2 apa pengajaran yg dpt melalui kejadian tersebut?

    ReplyDelete

Komenlah Aku