Saturday, May 08, 2010

LEAP YEAR : BUKAN SEKADAR TAHUN LOMPAT


Another romantic movie.

Juadah sarapan aku pagi ini. Dan aku sangat-sangat suka Amy Adam yang berlakon dalam Night At The Museum 2. Sweet~~



Filem berkenaan ada kena mengena dengan prosa di atas.

Bercerita mengenai Anna yang bercinta dengan Jeremy. Anna seorang home-stager yang berjaya. Jeremy pula seorang kardiologis (Pakar Jantung). Setelah 4 tahun di peringkat "kawan", Anna mengharapkan sesuatu yang luar biasa dari Jeremy. Setidak-tidaknya, Jeremy bertunang dengannya. Selepas beberapa insiden hampa, Anna mengambil keputusan untuk melamar Jeremy pada 29 Februari, iaitu hari pada tahun lompat (Leap Year). Mengikuti tradisi Ireland, perempuan akan melamar lelaki pada 29 Februari. Kebetulan pula, Jeremy sedang menghadiri kursus berkenaan jantung di Dublin. Dengan mengambil langkah drastik, Anna pun ke Ireland.

Setelah bersusah payah menaiki kapal terbang yang sangkut di lapangan terbang lain akibat cuaca buruk. Kemudian sangkut lagi di Terminal Feri. Dan akhirnya dia menyewa sebuat bot yang cuma menghantarnya ke sebuah perkampungan kecil yang dinamakan Dingle. Di situ bermula detik-detik perkenalan Anna dengan seorang pemuda tempatan bernama Declan.

Dalam perjalanan menemani Anna ke Dublin, pelbagai benda baru yang Declan belajar untuk mengubah kesilapannya dahulu sehingga membuatkan Declan rasa Anna merupakan jodohnya.

Ok, bayangkan rumah anda terbakar dan anda cuma ada 60 saat untuk menyelamatkan diri dan apa-apa sahaja. Apakah barang yang akan anda selamatkan?

Tak jumpa jawapan? Tonton filem ini. Filem ini akan berikan anda jawapan dengan lebih dramatik. Seriusly.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku