Tuesday, February 10, 2009

ALIM-ALIM KUCING, ALIM LAGI COMOT

Toilet. Atau tandas dalam bahasa melayunya. Dan ada juga menggelarnya bilik termenung, bilik berehat dan sebagainya. Tandas awam 20 sen tetapi tandas awam kat Tasik Titiwangsa berdekatan dengan Eyes Of Malaysia berharga 50 sen (kalau tak silap).

Di rumah aku ada tiga tandas yang percuma. Aku selesa menggunakannya. Sebab percuma (sedangkan bapa aku bersusah bayar bil air tiap-tiap bulan). 2 di tingkat atas. 1 di tingkat bawah.

Di rumah aku, semua orang mula menggunakan tandas seawal umur 3 tahun. Kadang-kadang tu, adik terlupa. Susah nak bezakan tandas dan tilam kalau kita sedang tidur, katanya.

Cuma sekarang tinggal nak ajar 'adik bongsu' aku untuk gunakan tandas. Comot memang degil sikit. Memang dah tergambar masa ayah mula-mula jadikan dia 'anak angkat' dulu.

Nak kena bersepak, terajang, bantai baru dia faham nak guna tandas. Kalau takat bercakap, sampai berbuih mulut pun dia tak faham.

Satu hari ketika kami pulang dari menjelajah pantai timur, kami terus masuk rumah untuk menge'check' keadan Comot. Sehat ke dia, makan cukup ke tak, berak bersepah ke tak. Makan cukup, check! Sehat cukup, check! Berak cuk... err...err... Eh? Kat mana pula Comot ni berak? Biasanya dia berak kat tandas bawah tapi tiada kesan najis cair ataupun pepejal di sekitar kawasan dapur.

Kami dengan senang hati buat andaian yang Comot tak berak sepanjang kami menjelajah. Comot kan kucing baik.

Setelah pintu rumah di kunci dan keadaan di tingkat bawah rumah memuaskan, ayah mendahului ke tingkat atas. Tak sabar-sabar nak tidur. Tak semena-mena....

"COMOT!!!!" Ayah menjerit. Kami yang masih di bawah tersentak.

Rupa-rupanya Comot tak berak di tandas bawah sebab dia dah buat main dengan najis-najisnya di tandas tingkat atas dan kawasan sekitarnya. Habis lantai penuh dengan najis.

Cilakak Comot.

Malam itu, teruk juga Comot kena bantai.

*Get use to it Comot. Nak jadi anak ayah, biasa-biasakanlah badan kena bantai*

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku