Monday, June 23, 2008

ZAMAN INI BUKAN ZAMAN KOMUNIS BERLELUASA TAPI ITULAH HIDUP AKU


Curfew.

Apa yang kau tahu tentang curfew?

Bagi aku, definasinya terpulang kepada individu masing-masing.

Kalau dulu, masa komunis sibuk menentang tanah melayu. Perintah berkurung dikuatkuasakan oleh pemerintah. Untuk mengawal gerakan komunis dari memasuki kawasan kediaman. Juga mengurangkan aktiviti maksiat muda mudi. Apabila loceng dibunyikan, semua orang perlu berada di rumah masing-masing. Tak kira lah rumah banglo ke rumah setinggan ke. Kecuali rumah ibadat.

Sekarang. Apabila aku keluar rumah jam 10.00am dan pulang jam 6.00pm. Selangkah memasuki rumah pada jam 6.00pm itu, suara emak aku dengan pantas bak halilintar menerjah masuk gegendang telinga aku. Berdesing. Ada macam-macam cara. Ayat kasar. Ayat sindir. Semua aku dah dapat. Dan bermula tika dan saat itulah, penguatkuasaan perintah berkurung untuk diri aku bermula. Sehingga satu masa yang ditentukan kelak.

Kau. Boleh dikira beruntung. Sebab dapat berhu-ha sehingga lewat malam. Tak nak balik rumah pun tak apa. Bukan housemate nak risau pun. Lagi pun kalau kau nak enjoy, itu duit kau. Atas kerja kau. Kau boleh buat ikut suka.

Aku lain. Jika tidak pulang ke rumah, aku yang kena keluar rumah. Ada orang yang risaukan hidup aku. Ada peraturan dan undang-undang yang aku perlu patuhi. Kali pun aku nak enjoy, itu duit mak bapak aku. Perbelanjaan aku terbatas. Paling banyak pun aku ada sekarang ni RM7.80. Baki dalam akaun still maintan RM10.00 sejak 3 bulan yang lalu.

Itu pun kau susah nak faham ke?

Atau kau lebih suka cakap, "Aku nak jumpe gak bdk2 geng2 bintang ni, tapi mesti ade yg takmo jumpe aku kan?"

Cibai!

6 comments:

  1. wiwin..dun think thing too serious ok? die gurau jek la..
    ko tak penat ke marah kat die?
    die tuh pempuan dan seorang insan..de hati and perasaan gak..
    aku taw ko sakit ati..tapi aku rase ko cam salah bace tonasi msg yg disampaikan..

    ReplyDelete
  2. kalau aku blk kg, ader curfew gak. maka patuh sajalah. jgn marah2 ye, wiwin.

    ReplyDelete
  3. aku kalau balik kg, lps kul 7pm mak ayah aku akan call bergilir2 10 minit sekali tanye bile aku balik... same je semua org pon ade curfew.

    sabar ye wiwin? masa ko akan tibe nanti.. cepat atau lambat je bezanye~

    nnt bile ko dpt rase "kebebasan" ni, ko mesti akan lebih hargainya sbb ko nak dapat tu susah. lagi elok mcm tu kan?

    p/s: biasenye org yg kene curfew ni muda2 lg, yg bebas ni yg dh konon2 dewasa@tua.. ko patut berbangga kerana ko masih lagi awet muda...

    ReplyDelete
  4. wiwin..

    my fren.....

    ReplyDelete
  5. erk? apakah yang korang cube wat neh...balgat n fikri? hoh...(darah kuar dari idung aku....)

    ReplyDelete

Komenlah Aku