Monday, June 30, 2008

ANAK SEORANG PROFESIONAL


Pulang dari Kuala Lumpur semalam, kami singgah di Nilai 3 untuk memenuhi hasrat emak aku yang teringin bebenor nak ke situ. Biasa la, sejak jadi penjahit pakaian wanita yang profesional, mengetahui paten-paten baru gaya tudung, jenis kain dan pelbagai fesyen lain adalah penting bagi emak aku. Sebagai modal perbualan dengan loyal customer dan potential customer.

Habis pusing seluruh Nilai 3 itu. Penat lutut bukan kepalang. Nasib baik lah keadaan kaki emak tidak mengizinkannya untuk berjalan lebih jauh. Jika tidak, lambat kami akan pulang ke rumah.


Belek punya belek, satu kedai ke satu kedai, aku selaku bouncer emak aku, pun belajar sekali pelbagai gaya tudung makcik-makcik masa kini. Kata emak aku, tudung jenis ini, jika dia beli di kedai di JB, boleh jadi RM30 harganya. Tapi di sini cuma RM8 jek. So, emak aku sambar 2 helai. Sekali pandang, aku rasa tudung ini macam tudung minah indon. Tapi bila aku tengok dan lebih 80% makcik-makcik di Nilai 3 yang datang ber"shopping", baik makcik kampung ulu banat sampai la ke makcik-makcik gaya ala-ala datin, semuanya pakai tudung ni. Popular jugak ye. Korang tak nak cuba?

****

"Mak, beli la kain ni. Lawa tau. Harga pun baru RM25 sepasang." Ujar aku.
"Tak mau la. Gayat." Jawap emak aku sambil tersengih.

Pap! Aku tepuk dahi. Ada ke gitu, bilamana aku menghulurkan sepasang kain baju kurung bernama Angkasawan Thai Silk.

****

Entah apa kena, Tol Skudai semalam, dipenuhi dengan pelbagai jenis manusia berkereta. Aku syak mereka semua baru pulang dari menghantar anak-anak untuk mendaftar di IPT sekitar Kuala Lumpur atau ke arah Utara. Keadaan hujan, kereta bersesak membuatkan aku ingin mengamuk. Sebab perut lapar.

3 comments:

  1. patutlah aku balik mlm td jammed teruk. baruku tahu sebabnya :D

    ReplyDelete
  2. hehe.. kain angkasawan? aku rase aku belikan utk mak aku kain jenis tu haritu :P

    hope mak aku x gayat. hehehe

    ReplyDelete
  3. hahah lawakla mak ko...su bebaik nnt mak su lak yg jadi angkasawan malaysia yg ke-2 hehe :D

    ReplyDelete

Komenlah Aku