Thursday, May 08, 2008

MUNASABAH DIRI DI MALAM JUMAAT

Hujan lebat membasahi bumi sintok sehari suntuk hari ini. Suasana sejuk mencengkam hingga ke tulang hitam. Tiada menunjukkan suasana pembelajaran yang bagus.

Nun jauh di pelosok bilik, suara-suara merdu katil nan empuk memanggil-manggil manja. Ibarat tubuh menggiurkan, aku tergoda dengan nafsu dunia itu.

Lantas, seharian aku menghabiskan masa di atas katil nan empuk. Membelek-belek helaian kertas peperiksaan semester-semester lepas. Sesekali aku belek pula contoh-contoh soalan Financial Management 2 yang Siti Labuan bekalkan sebelum lunch tadi. Wangi. Hehehe... Aku belek pula latihan-latihan Advanced Taxation aku yang lama-lama. Buruk. Hapak. Conteng sana conteng sini. Berterabur. Biasa la... Student lelaki yang bujang.

Mata wahai mata, dari mata turun ke hati. Mata ini yang degil dan nakal. Malam tadi bila disuruh tidur, dia masih mahu bermain-main. Bila disuruh berjaga, syaitan pula bergayutan di kelopaknya.

Hati oh hati, kuatkan diri. Hasutan dunia tiada terperi.

Dah, syaitan yang bergayutan ini amat berat sekali...

ZZzzzzzZzZz...Aku.... ZzZZz... taknak.... TiduzZzzzzzz.....

2 comments:

Komenlah Aku