Wednesday, April 09, 2008

TEORI KONSPIRASI #2 : IKUT ATAU LANGGAR?


Undang-undang dicipta untuk mengajar manusia supaya lebih bertamadun. Ianya berlainan dengan maksud nilai moral yang mengajar manusia untuk berfikir secara rasional berdasarkan situasi yang tertentu. Pengamal undang-undang memerlukan pelbagai sijil dan pengalaman manakala pengamal moral tiada had umur dan tiada ciri-ciri spesifik.

Samada kita sedar atau tidak, kehidupan harian kita banyak dipengaruhi dengan pelbagai undang-undang dan peraturan yang kita akan patuhi secara tidak kita sedari.

Bagi kita masyarakat timur walaupun kita berlainan kaum, ada sesetengah pantang (peraturan?) yang telah diterapkan dalam diri sejak dari kita kecil lagi. Jangan itu, jangan ini. Tak boleh buat itu, tak boleh buat ini.

Teringat pula pada satu iklan suatu ketika dahulu,” Nama saya Jangan. Bila saya korek hidung, emak kata, Jangan!”

Pantang-pantang inilah yang membezakan kita dengan pelbagai masyarakat lain di seluruh dunia. Semacam sudah menjadi trademark kita. Jangan lari bawah ampaian, jangan duduk atas bantal, jangan makan menatang pinggan dan bermacam-macam lagi. Kadangkala ia menjadi suatu yang menjengkelkan.

Sedar atau tidak, apabila kita dewasa kelak, usia mencapai lebih suku abad, perkara yang jangan-jangan inilah yang kita akan terapkan semula kepada generasi akan datang. Apa yang kita rasa, itulah generasi akan datang akan rasakan. Mengapa jadi begitu?

Teori konspirasi saya rasakan ini adalah lumrah kehidupan manusia biasa. Apabila kita nampak anak kita buat sesuatu yang dahulunya ditegah, kita akan menegahnya juga. Macam deja vu. Secara automatik otak kita akan analisis benda yang sama macam dahulu. Proses data yang sama. Analisis data yang sama. Dan outcome yang sama, nasihat.

Semalam saya berkesempatan untuk menonton filem “Just Follow Law” arahan pengarah kelahiran Singapura, Jack Neo, yang juga merupakan pengarah untuk filem “Ah Long Pte Ltd” yang baru-baru ini ditayangkan di Malaysia. Filem yang berkisarkan banyak pantang-pantang dan jangan-jangan dalam kehidupan masyarakat Singapura atau Malaysia. Jangan lintas semasa lampu merah, jangan buat benda yang orang lain tak buat, jangan lawan cakap ketua yang berakhlak buruk, ikut je la peraturan yang ada. Semuanya perlukan hitam putih. Sebab tak mahu pikul tanggungjawab. Sebab nak selamatkan diri sendiri. Satiranya tepat mengenai hidung kebanyakkan dari kita.

Bukan saya ingin mengajar orang supaya melanggar peraturan, nanti kerja-kerja untuk peguam seperti Afzan akan bertambah pula. Cuma mahu kesedaran dalam diri masing-masing itu bangun dari pendaman. Dah lama terlalu dipendam sehingga jadi macam pak turut. Ikut je. Tak semestinya yang baik untuk orang lain itu baik untuk kita. Tapi kita perlu fikir juga, bukan semua yang baik untuk kita itu baik juga untuk orang lain.

Masyarakat kita dah terlalu pandai untuk nilai sendiri. Anggaran graduan universiti yang bijak pandai sudah tidak terkira. Oleh itu, sendiri mahu ingat la kawan!

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku