Wednesday, April 09, 2008

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR #15


Dari pandangan mata rabun seorang pelajar. Datang dari hatinya yang berserabut. Yang belum tercemar dengan penipuan kota. Yang masih daif dengan kata-kata.

Sekarang di sekitar universiti, penyakit berjangkit sudah mula menular. Sudah mula berjangkit antara pelajar. Ada yang mempunyai antibodi yang kuat, boleh la dia tahan. Ada yang masih terkejut dengan penyakit, sakitnya masih belum pulih. Di hujung-hujung semester seperti ini, penyakit yang senang dihidapi oleh pelajar ialah demam peperiksaan.

Apabila penyakit ini mula tersebar, beberapa tempat di universiti akan mula penuh dengan pelajar. Perpustakaan akan menjadi sesak. Tak kira la, siang atau malam. Di foyer, bilik bacaan pintar, bilik 24 jam (yang kini tidak dibuka untuk 24 jam), meja-meja dari tingkat 1 hingga tingkat 5, semua penuh. Ini termasuk juga karel-karel atau cubicle persendirian yang siap ditempah untuk masa 5 hari akan datang.

Bukan itu sahaja impaknya. Impak juga dapat dirasai oleh pengusaha-pengusaha kedai mini dan unimart di sekitar universiti. Mereka mula tersenyum riang apabila stok-stok mee segera pelbagai jenama mula laris dijual. Begitu juga dengan bekalan biskut pelbagai perasa. Biskut merry, biskut kering semuanya habis. Serbuk minuman segera berasaskan kafein juga mula menunjukkan tanda-tanda untuk laris. Penangan demam peperiksaan.

Pengusaha kedai fotostat juga merasaikan lempias demam ini. Tempahan untuk memfotostat nota-nota minit-minit akhir turut meningkat. Tempahan memfotostat koleksi soalan peperiksaan juga bertambah. Pengusaha kafe ketika ini mula rasa kurang selesa kerana di hujung-hujung semester seperti ini, kebanyakkan pelajar lebih selesa untuk makan di bilik. Kurang kos dan kurangkan masa bersembang. Makan malam hanya dibeli dari bilik-bilik yang menjual makanan segera seperti nasi lemak changlun, hotdog segera, nasi daging kicap, roti dan pelbagai menu lain yang setanding dengan masakan kafe. Dan dijual dengan harga semurah RM1. Ingat, keperluan makan di universiti bukan dinilai dari aspek rasanya. Aspek sedap atau tidak itu perkara no.2. Yang penting sekali ialah murah dan mengenyangkan.

Abang-abang pengusaha kereta sewa juga bermasam muka kerana graf tempahan kereta akan mula jatuh kerana pelajar sibuk dengan mengulangkaji pelajaran dan tiada duit untuk sewa kereta. Mereka lebih rela menaiki bas ala zaman perang, Bas HBR (Hari-hari Bas Rosak) untuk ke Changlun atau Jitra. Apa la nasib kome ye....

Memandangkan semester ini kami tidak berpeluang untuk merasai minggu ulangkaji (Study Week) kerana beberapa faktor yang tidak diketahui, kami terpaksa mula mengulangkaji seawal mungkin iaitu di waktu minggu pembelajaran belum berakhir. Pandai-pandai la curi-curi masa untuk ulangkaji. Yang tak pandai tu, lingkup la ke laut. Hanyut dengan filem-filem yang belum habis ditonton.

Pasangan-pasangan yang selalu kelihatan berdua-dua pun sudah mula perlahankan aktiviti jiwang karat mereka. Untuk kebaikan bersama juga. Tetapi sesekali apabila sudah sangap, keluar berjalan mengelilingi tasik pun sudah memadai. Atau sekadar keluar makan malam. Walaupun hanya untuk 30 minit. Jadi la, dari tak dapat...

Walau susah mana pun keadaan ini, kenangan inilah yang merakamkan saat-saat indah melihat si pemalas jadi rajin untuk seketika. Bila lagi mahu jadi rajin, ye tak? Suasana sibuk alam pekerjaan berlainan sama sekali. Kerana target kita berbeza. Semoga berjaya semua.

2 comments:

  1. wallao wei, makanan letak atas laptop je...

    ReplyDelete
  2. giler argh korg study sampai tahap mcm tu..

    yang penting, dapat tido..

    yay!!

    ReplyDelete

Komenlah Aku