Saturday, April 12, 2008

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR #16

Sedang aku duduk-duduk, terlentang menghadap silling bilik yang dah bersawang, tiba-tiba fikiran aku melayang back to 1996 dan 1998. Tahun-tahun di mana sekolah diserang dengan pelbagai penyakit berjangkit. It quite a danger but it’s fun.

1996. Form 1. Baru bak belajar hidup sendiri tanpa kongkongan ibu bapa. Pada usia sebegini muda, kami memang selalu dapat sakit. Homesick. You know all that stuff. Kita fly. Cabut balik kampung pada hari Jumaat tanpa dapat kebenaran warden. Kad hijau tak dapat sain warden. Pada pilihan yang kami ada selain melakukan aksi-aksi yang bakal membuatkan kami dibuang sekolah?

Hehe...di sini la bermulanya sejarah. 1996. Pada tahun ini, sekolah kami diserang penyakit demam campak. Tahu kan? Bintik-bintik merah menguasai badan. Kepala pening-pening. Badan gatal-gatal. Kawan-kawan mula nak pinjam baju kita yang selama ini mereka jijikkan. Mereka mula nak baring atas katil kita. Mereka mula nak bergesel-gesel dengan kita macam kucing jantan nak mengawan. What the hack! Hehehe...

Perintis penyakit demam campak itu adalah sebahagian dari kami. Pelajar form 1 1996. Kalau tak silap aku, ada 8 orang semuanya. Aku, Apai Sarman, Nassir, Apis Mahat, Obet, Saif dan ada 2,3 orang yang tak berapa nak ingat sangat. Minggu pertama kami dikuarantinkan dari dorm masing-masing. Bilik baru sementara kami ialah bilik rawatan. Istimewa bagai raja sehari. Makanan disediakan oleh biro dewan makan. Sekolah boleh ponteng secara halalnya. Hahaha... selepas seminggu, kami dinasihatkan pulang ke kampung bagi mengelakkan penyakit berjangkit ini merebak. Kami pun dengan muka pura-pura sedih pulang ke rumah dan kami meninggalkan “buah tangan” kepada rakan sedorm. Hehehe... baju yang belum dibasuh...

Seminggu kemudian kami pulang ke semula ke sekolah dan mendapati sekolah kosong. Aspura lengang. Gelanggang kosong. Apa ni? Semuanya disebabkan “buah tangan” yang kami tinggalkan dahulu. Untuk kawan-kawan juga. Kepentingan bersama. Lepas dari itu, sekolah kami dah kurang dapat penyakit ni sebab dengar kata demam ni boleh kita jangkiti seumur hidup cuma sekali. Jadinya, pada masa itu, badan kami dah ada antibodi melawan demam campak ini. Takde rezeki la beb.

1998. Form 3. Dah 2 tahun hidup bebas. Mula fikir nak hadapi PMR tahun itu. Peperiksaan yang menentukan kita ni kelas sains ke kelas sastera. Tapi seperti pelajar asrama yang lainnya, kami masih lagi homesick. Kita mula mencari penyakit baru untuk disebarkan. Huh..

Kali ini penyakit ini aku tak tahu disebarkan oleh siapa. Yang aku tahu penyakit ini memang sangat mudah tersebar. Terlalu mudah. Hari berganti hari, semakin lama semakin ramai yang dinasihatkan pulang. Mereka termasuklah mereka yang mengambil risiko sengaja mendapat penyakit. Sakit mata. Biasa kena jugak ke zaman kerja ni?

Pelbagai cara untuk dapatkan penyakit ini seperti mengambil sedikit air dari mata orang yang dijangkiti dan letak kat mata sendiri. Ini agak ekstrem. Bagai yang takut, mereka cuma mula bergaul dengan pesakit secara ekstrem rapatnya. Sweet!

Aku adalah salah seorang pesakit peringkat awal yang kena. Secara tiba-tiba mata macam nak tercabut bila sujud dan ruku’. 2,3 hari kemudian mata jadi merah dan bertahi pula. Yuck! Aku pun pulang selama seminggu atau bila tak sakit sangat. Bila aku pulang ke sekolah, kebanyakkan kelas dibatalkan sebab pelajar yang ada secara puratanya sekelas Cuma 8 ke 9 orang sahaja. Bagi cikgu yang rajin, buat la kelas. Bagi yang selalunya malas tu, batal la kelas. Memang heaven gila masa tu. Makan kat dewan makan pun mewah. Ayam boleh ambil banyak ketul. Sarapan boleh banyak kali tambah. Air minum malam (supper) tak guna susu tepung tapi guna susu tin. Orang tak ramai, so meja ping pong kami conquer. Yang ada marka tu, boleh la call marka sampai 3,4 pagi. Telefon awam takde orang guna beb. Sebab “penunggu” telefon pun kena sakit mata juga.

Selepas hampir 3 minggu juga la sekolah kami jadi begitu. Heaven! Sweet!

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku