Monday, March 24, 2008

INI HATI. INI KRISTAL.TAPI HATI BUKAN KRISTAL.

*Tiada kaitan dengan yang hidup mahupun yang mati.
~
Ada suatu ketika. Shah-fler beri nasihat. Pada aku. Jarang dapat nasihat dari dia, jadi aku pun khusyuk dengarkan. Bila berkawan dengan kami, katanya, hati mesti tabah. Telinga mesti mahu kebal. Hati mesti tahan maki. Bila berkawan, hati tak boleh jadi kristal. Tak boleh jadi tisu. Susah nanti.
~
Beberapa hari lalu. Aku beri nasihat. Pada Shah-fler. Jarang dapat nasihat dari aku, jadi dia pun khusyuk dengarkan. Bila kita berkawan, kata aku, hati mesti tabah. Telinga mesti mahu kebal. Hati mesti tahan maki. Bila berkawan, hati tak boleh jadi kristal. Tak boleh jadi tisu. Susah nanti.
~
Tiada salah satu dari kamu merupakan anjing atau kucing. Jadi berbaik dengan dia, Shah-fler.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku