Tuesday, December 18, 2007

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR 4

Percutian akhir tahun kami di Cherating.



Dari pandangan mata rabun seorang pelajar. Datang dari hatinya yang berserabut. Yang belum tercemar dengan penipuan kota. Yang masih daif dengan kata-kata.
~
Aku belajar tentang kehidupan berdikari di sini. Tentang persahabatan yang sukar untuk diperolehi. Tentang pengalaman hidup dengan persekitaran yang penuh dengan kepura-puraan. Jumpa warden kena berpura-pura. Jumpa senior kena beri salam. Pura-pura lagi. Padahal bukan suka sangat pun senior tu. “Assalamualai....kumbang...”. Lastly jadi, “A..kumbang”. Jumpa Jenal pun kena pura-pura baik. Aku pun tak faham sangat, kenapa la bebudak ni takut sangat dia. Aku tak pernah pun nampak dia hukum budak walaupun dia ada kuasa. Dengar bunyi enjin motor C70 dia waktu subuh saja dah boleh bergegar satu asrama. Semua berebut turun surau. Baru dengar bunyi enjin tu... Hebat reputasinya. Jumpa dak puteri pun kena pura-pura. Kononnya baik sangat la. Budget nak mengorat waktu tu.

Di sini juga aku kehilangan banyak harta benda yang bernilai dan kerap kali hilang atau dalam ertikata yang lebih mudah, kena rembat. Harta aku seperti kasut sekolah dan samping coklat baju melayu mempunyai kadar kekerapan membeli yang tinggi iaitu 2 kali sebulan [pada tingkatan 1 sahaja]. Kadar ini menurut mengikut peningkatan tahap ke”senior”an. Pantang lepa sikit, memang la hilang. Lebih sakit lagi apabila hilang pada hari isnin iaitu pada hari pertama selepas kasut itu bersih dibasuh serta dikapur dan hanya ditemui pada hari jumaat iaitu selepas kasut itu lunyai dan macam belacan. Pencuri itu menjadikan kasut ini sebagai kasut sukan selain menjadi kasut sekolah. Sungguh celaka perangai itu.

Aku juga benci pagi ahad di asrama pada masa aku tingkatan satu. Iaitu pagi gotong royong. Tiap-tiap minggu dorm kami akan ditugaskan membersihkan tandas. Guna sama-sama tapi yang kena basuh kami je. Lepas kami, kami. Lepas kami, kami. Naik bosan dah. Kalau bersihnya berkekalan sampai seminggu takpe la juga. Pagi bersihkan, petangnya dah macam haram balik. Kotor! Busuk! Budak-budak ni memang tak makan saman la. Menci! Dah la selalu tak ada air. Kena mandi air kolah je. Tapi layan jugak. Lagi puas jika dibandingkan dengan air shower yang kadang kala kuat lagi air kencing kuda. Tapi yang tahannya kalau nak mandi di kolah pada waktu subuh. Sejuknya memang tak hingat la. Sampai ke tulang hitam!

6 comments:

  1. how come la ko nye setting komen mcm ni..

    aku teringat time aku mule2 masuk smkas, aku tibe2 tinggi, mungkin sbb hormon2 aku dah mula aktif.

    pakai plak kasut skolah saiz 9.

    gempak satu dorm mase tu, dieorg kate mcm kapal layar..

    salah satu sbb barang aku tak pnah hilang..

    ReplyDelete
  2. aku kehilangan kesucian diriku sewaktu zaman persekolahan dulu..

    ReplyDelete
  3. best baca entry skoool ko ni..aku dh lama tinggalkan school aku..sama macam ko aku plg benci kt senior aku..tp tuh zaman budak2 kan..skang biler dh masuk univ aku rindu balik zaman2 kt asrama dulu..huhuhu..

    ReplyDelete
  4. wiwin lagi sekali blog ko mencuri perhatian aku...best giler...aku tak tau plak samping ko ilang kerap kali...cian ko...camne la sekolah kita sekrg?...mesti byk perubahan...bila pk2 balik sekrg ni aku mcm rindu kat sekolah,kalo boley nak masuk mesin ms,gi sekolah balik...aku nk buat yg terbaik...wuhaha3...tapi ms sekolah dulu aku xsuka...rs cm tak nak balik asrama lepas cuti..rs berat gila...dh la aku selalu kn rotan,cm xde org lain jek..rs cm xckup tido sbb byk sgt aktiviti kn buat..gotong royong,kawad,mcm2 lagi la...tu yg tdo ms prep...xckup tdo ponteng klas sembunyi dlm locker...pastu kantoi kn rotan lg..wuahuhu3..semua tinggal kenangan....let our memory remains 4eva.

    ReplyDelete

Komenlah Aku