Tuesday, December 18, 2007

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR 3

Dari pandangan mata rabun seorang pelajar. Datang dari hatinya yang berserabut. Yang belum tercemar dengan penipuan kota. Yang masih daif dengan kata-kata.
~
~
~
Dengan berbekalkan kejayaan aku dalam UPSR dengan menggondol 4A dan cemerlang dalam PAFA serta kejayaan yang kurang gemilang di peringkat sekolah agama, aku meneruskan kehidupan aku sebagai pelajar asrama pula. Kali ini amat jauh dari rumah aku iaitu di Segamat [Segar~amat].
~
Segalanya amat janggal bagi aku. Dengan pengalaman selalu menyertai summer camp anjuran majikan bapa aku, aku menggagahi jua perjuangan ini. Aku ditemani 3 orang rakan dari sekolah rendah iaitu Ahmad Syihan b. Suhairon [Rakan yang aku nak rampas aweknya :-p], Syafiq Azwan b. Zalil – Masa tu bapanya belum dapat gelaran “Dato’” [Someone ex-sweetheart :-p] dan Ashraf [Kecundang selepas seminggu di sekolah itu]. Aku ditempatkan di dorm yang ketuai oleh Ramaizak b. Rasak [Nama yang ingat sebab aku menci] yang macam haram perangainya. Tak percaya tanya la dorang [Merujuk kepada bekas ahli sedorm dengan aku]. Aku tak akan cerita pasal dorm ini sebab ia bukan suatu kenangan yang indah. Mungkin kisah korang jauh lebih indah dari cerita dorm aku. Hahaha... Sangat celaka.
~
Minggu orientasi la peristiwa yang sukar untuk aku delete dari permenant hard disc ni. Zaman dulu [1995] cara minggu orientasi dijalankan sangat la tak mengikut peraturan sekolah. Kami diminta mengambil tandatangan semua pelajar tingkatan 5 dan 6 atas. Denda akan dikenakan atas budi bicara abang-abang itu. Ada rakan aku kena bagi penyangkut baju kaler merah jika nak dapatkan tandatangannya. Macam-macam lagi la seperti kena bagi duit syiling 10 sen tahun 1983 [Tahun kelahiran kami], nyanyi lagu negaraku di atas tembok beranda, hafal makna surah Al-Fatihah, minta belanja nasi goreng kantin 50 sen. Sekadar beberapa contoh. Nak lagi kena la tanya rakan-rakan korang sendiri. Waktu tu senior kami kebanyakkannya berbadan besar. Jauh lebih besar jika hendak dibandingkan dengan pelajar tingkatan 5 sekarang. Mungkin bebudak ni tak makan sayur, tu yang lambat besar. Nama-nama seperti Shful, Wanning, Pekgi, Anep dan beberapa pelajar lain memang digeruni pelajar sekolah. Gangster sekolah.
~
Tahun pertama aku di sekolah menengah berakhir dengan aku dapat nama jolokan yang pada mulanya aku tersangat menci, aku bergaduh ala kanak-kanak dengan seseorang yang menjadi arkitek, currently.
~
~
~

Pelajar sekolah menengah memegang bunga raya dan jalur gemilang.

2 comments:

  1. amboi nama blog.. konfidennn.. haha:)

    ReplyDelete
  2. huhu..sangat menarik! mengingatkan saya pada zaman2 asrama gaks..rindu rasanya ..

    ReplyDelete

Komenlah Aku