Wednesday, December 26, 2007

AIDILADHA : ADA YANG BERKORBAN, ADA YANG TERKORBAN, ADA YANG TERPAKSA TERIMA PENGORBANAN

Sedikit kisah aidiladha yang sedih. Walaupun telah diselangi dengan raya yang lagi satu.
~
~
Pagi aidiladha aku seperti umat islam yang lain. Bangun awal. Sarapan. Pakaian baju raya. Pergi Solat Aidiladha. Selesai solat lepak melepek terbongkang dekat umah atok aku. Musim hujan. Tak boleh nak merayap sangat. Tapi meriah. Semua saudara mara pulang berhari-raya. Petang itu dapat banyak dapat daging yang terkorban. Cuma daging je la. Urat dan organ dalaman tak dapat. Itu makanan Ogre dan raksasa sahaja.
~
Selang 3 hari kemudian. Aku bersiap untuk ke Kuala Lumpur. Menghadiri majlis persandingan member aku yang duda. Di sini la kisah menghayat hati bermula. Pagi 24 Disember itu aku menerima panggilan dari emak aku dalam keadaan teresak-esak. Makcik aku telah pulang ke Rahmatullah. Berpunca dari komplikasi buah pinggang kerana penyakit kencing manis dan darah tinggi yang dihidapinya. Aku tak dapat menghadiri majlis pengkebumian dan doa arwah kerana kenderaan aku masih lagi tersangkut di Rumah Besar Simpang Ampat. Apa lagi aku boleh buat selain bertafakur dan berdoa supaya rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Aku terlalu emosi dalam hal ini. Mungkin anda tengok aku ceria and what-so-ever, tapi aku rasa sangat sedih. Aku tak dapat tumpukan perhatian sepanjang majlis-majlis berlangsung. Minta maaf. Ini sudah ketentuan Ilahi.
~
~
Al-Fatihah

3 comments:

  1. sabar ye wiwin.Allah lebih sayangkan dia.mak cik aku pun baru meninggal mase pg hari raya aidiladha ari tuh.aku sambut hari raya dgn raungan mak aku di pagi raya :(

    ReplyDelete
  2. sory la wiwin..

    patut la ko tak ceria sgt..

    ReplyDelete
  3. ucapan takziah...bykan bersabar wiwin...jgn lupakan jaga kesihatan diri

    ReplyDelete

Komenlah Aku