Sunday, December 23, 2007

"CAN YOU HELP ME ON PAGE 47?" - PRESIDENT OF UNITED STATE OF AMERICA


Malam tadi saya berkesempatan untuk menonton filem yang berada dalam senarai “Mesti Tonton” saya selama beberapa tahun kebelakangan ini, “National Treasure 2: Book Of Secret”. Saya menonton bukan kerana pelakonnya walaupun saya sedikit meminati Nicholas Cages sejak menonton filem lakonannya, Con Air. Saya menonton filem ini kerana saya sangat teruja dengan prequelnya sebelum ini iaitu National Treasure 1, berkaitan dengan harta yang diburu oleh Illimuniti atau Ahli Free Mason. Sangat menarik jalan ceritanya.

Jika anda sememangnya kipas-susah-mati Nicholas Cages dan juga peminat filem aksi ala-ala Indiana Jones, anda perlu luangkan masa untuk menontonnya walaupun awek atau rakan wanita anda merengek untuk menonton filem Cintaku Forever lakonan Yusry si duda Erra dan heroinnya, Revalina S.Teman si Bawang Putih.

Sedikit perkara yang saya ingin kongsikan. Saya amat tertarik dengan penggunaan kod rahsia di dalam “Booth’s Diary”. Yang kelihatan agak kompleks dan tak ramai yang mengetahui penggunaannya. Bagaimana kepintaran golongan zaman perang saudara mencipta kod rahsia yang merupakan permulaannya susur galur penggunaan “encryption” dalam teknologi masa kini. Juga yang membuatkan saya rasa kagum ialah penciptaan sejarah yang kelihatan sangat “real” seolah-olah ianya benar-benar pernah berlaku dalam lipatan sejarah. Walaupun saya bukanlah pelajar cemerlang subjek sejarah, tetapi saya masih mampu untuk bezakan sejarah dan fiksyen. Meja Kembar Resolete yang terletak di Istana Buckingham dan Oval Office di Rumah Putih, kediaman rasmi presiden U.S yang mempunyai peti rahsia yang memerlukan kata laluan ke peta harta karun, Buku Rahsia Presiden yang diturunkan secara rahsia oleh presiden yang terdahulu kepada presiden sekarang dan hanya presiden sahaja yang tahu wujudnya buku itu dan lokasinya serta Kota Emas bawah tanah di pergunungan Rushmore. Can you spot the not? Meja Resolete itu benar tapi peti rahsia itu tidak. Buku itu hanya penambah perisa filem ini begitu juga dengan Kota Emas bawah tanah. Segala-galanya nampak benar. Tapi saya agak bingung memikirkan samada yang dikatakan “Book Of Secret” itu adalah “Booth’s Diary” atau “President’s Black Book”. Jika saya terus bercerita di sini, nanti anda kata saya ni penipu la, pembohong la. Cepat pergi tempah tiket untuk filem ini sebelum awek atau rakan wanita anda membeli tiket filem Cintaku Forever.

Lupa untuk beritahu anda. Tiket wayang jam 11.55pm, 22 Disember 2007, seat T8 & T9, hall 1, berharga RM11 setiap satu ditaja sepenuhnya oleh rakan semasa di politeknik dahulu, Malek, Pembantu Pegawai di Bira Pengaduan Awam tingkat 12 Menara Komtar Johor Bahru. Terima kasih Malek. Err... Malek. Bulan depan filem Cuci nak release. 24 Januari. Kau nak belanja aku lagi tak?

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku