Monday, December 17, 2007

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR 2

Dari pandangan mata rabun seorang pelajar. Datang dari hatinya yang berserabut. Yang belum tercemar dengan penipuan kota. Yang masih daif dengan kata-kata.

~

Zaman sekolah rendah turut menggamit kenangan aku. Di sini la aku mengenal erti pelajaran dan ketakutan terhadap cikgu. Cikgu disiplin dan cikgu GPK HEM yang tersangat la garang dan bermuka bengis. Bekerja hanya untuk takutkan dan mengajar pelajar erti berdisiplin dalam menjalankan kehidupan sebagai manusia yang bertamadun.

Pernah sekali ... Erm... Actually 2 kali aku terpaksa menghadap muka cikgu-cikgu tersebut. Sekali atas sebab bergaduh ketika subjek Pendidikan Jasmani [Macam la Cikgu Iza Fahmi ajar murid-muridnya subjek ini ye]. Pada masa itu, muda lagi. Darah masih panas. Asyik nak bergasak jek. Sekali lagi ketika hari Guru. Bukan sebab aku salah tapi nak bagi hadiah. Kununnya nak amik hati la. Kehidupan harian aku sebagai pelajar sekolah rendah amat indah. Masa itu aku la penjaga gol bola sepak terunggul batch aku. Tapi kini... Hahaha... That old days.

Ketika tahap ini, aku tak pernah terfikir lagi nak bercinta ke belajar ke. Yang penting bagi aku ketika ini, aku kena pergi sekolah sebab takut ayah aku marah. Dan pergi sekolah mesti dapat RM2 [Include untuk belanja sekolah petang sekali]. Boleh la aku makan puas-puas. Ketika ini [1990 – 1995], RM2 adalah satu amaun yang sangat besar. Waktu rehat bergasak main lari-lari dekat padang. Masuk kelas badan dah bau macam haram. Lepas waktu sekolah rendah, aku terus ke sekolah agama petang. Walaupun kelas aku bermula pada jam 1600, aku dah berada di sekolah seawal jam 1300, selepas sekolah rendah. Tolong makcik kantin [Sebenarnya jual dekat kolong sekolah saja. Kantin belum siap] jual air dengan kueh mueh. Dapat la minum dengan makan kueh secara percuma. Terima kasih makcik! Lepas penat, aku lelap dalam surau. Hermmm... Jadinya sejak sekolah rendah la ek aku dah berdikari? Very unforgotten moment and priceless memories.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku