Monday, December 17, 2007

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR 1

Dari pandangan mata rabun seorang pelajar. Datang dari hatinya yang berserabut. Yang belum tercemar dengan penipuan kota. Yang masih daif dengan kata-kata.

Aku dah jadi seorang pelajar sejak berumur 6 tahun lagi. Sekarang umur aku dah hampir 25 tahun. Lebih separuh umur aku, aku habiskan dengan kawan-kawan berbanding dengan keluarga. Lebih-lebih lagi aku bersekolah asrama seawal umur aku 13 tahun. Lebih 10 tahun aku hidup berjauhan dengan keluarga. Dari sekolah menengah [PMR, SPM], politeknik [Diploma] hinggalah peringkat universiti ini [Sarjana Muda]. Liku-liku kehidupan aku diharungi bersama-sama kawan-kawan. Amat kurang bersama keluarga. Aku akan menikmati saat-saat bersama keluarga. Sebab itu la setiap saat kalau aku ada masa terluang, aku lebih selesa telentang dan terbongkang atas katil di rumah keluarga aku ini berbanding keluar merayap tak tentu hala. Salah satu sebab lain ialah aku tak ada duit. Macam mana la aku nak berhibur. Ye tak?

Kehidupan aku sebagai seorang pelajar bermula ketika aku sekolah Tabika Kemas Puncak Bukit [Bukan nama sebenar]. Aku ada kawan yang agak baik dari dulu sampai la ni. Ayem. Pergi sekolah sama-sama, ponteng sekolah sama-sama, balik sama-sama. Kamceng la kiranya. Sebab lepas sekolah, aku stay rumah dia. Parent aku kerja. So, emak dia babysitter aku la. Satu kejadian yang aku tak lupa. Dalam perjalanan ke sekolah yang mengambil masa 10 minit [Berjalan kaki], kami punya la leka kutip siput [Bukan jenis yang boleh makan]. Waktu tu siput juga adalah salah satu permainan yang menarik selain dari “Ding Dang”, “Tora”, permainan robot “Transformer”. Kami pun tiba la kat sekolah lewat 30 minit. Agaknya cikgu tu dah bengang menjaga rakan-rakan aku yang lain [Yang mana nakalnya berganda-ganda dari aku], cikgu tu dengan selamba suruh aku balik. Dengan harapan kami rasa menyesal dan tunggu je depan pintu kelas. Takdenya... Kami pun balik rumah. Sambung kutip siput lagi. Seronok. Sampai kat rumah Ayem, Makcik Pidah [Mak Ayem] rasa pelik sebab cikgu suruh balik awal. Dia hantar kami balik. Teruk cikgu tu kena “sekolahkan” dengan Makcik Pidah. Gurau dengan budak kecil lagi. Amek ko! Sedang cikgu kena “sekolahkan”, kami berkongsi siput tersebut dengan rakan-rakan lain. “Jangan makan dik... Benda ni tak sedap!”...
~
Sekolah ni dah takde dah. Tapaknya pun dah takde. Dah jadi tapak Institut Memandu Intensif.
~
Sekarang Ayem baru menamatkan pengajiannya dalam bidang Elektrik Komunikasi di University Of York, UK. Baru 3 minggu balik Malaysia. Wa caya sama lu la bro! Aku?! Masih berjuang.

Ayem pada hari konvokesyennya.

3 comments:

  1. untung nya dr kecik sama2 bersekolah.

    aku plak umor 5 tahun - tadika kota raja- kedah, 6 - tadika kemas buloh kasap, drjh 1 - sk buloh kasap, segmt, drjh 2 - skpogoh, segmt, drjh 3 - 6 - sk simpang renggam, smkas form 1-5, masuk poli melaka 2 thun, laps tu part time poli PD 2 tahun gak..

    aku nak ckp, untung la ko! kawan baik dr kecik ade!

    ReplyDelete
  2. Ayem la. Bukan nama sebenar.

    Nama sebenar Ibrahim b. Shapiai.

    nak berkenalan?

    ReplyDelete

Komenlah Aku