Monday, December 31, 2007

2008 : MEMPERBAHARUI AZAM YANG BELUM TERCAPAI. BERLARUTAN SELAMA BEBERAPA TAHUN KEBELAKANGAN INI. KINI, TAMBAH LAGI SATU TAHUN.

Tahun 2008 bakal menjengah. 2007 dah nak sampai tarikh luputnya. Azam tahun 2007 yang merupakan azam 5 tahun lepas juga masih belum tercapai. Actually, dah tercapai sedikit la. Tak sampai 10% daripada azam keseluruhan. Secara rasminya, aku membawa azam yang masih belum tercapai tahun ini, iaitu azam 5 tahun lepas untuk ke tahun 2008. Aku tak pasti sampai bila aku akan memforwardkan azam aku ini. Harap-harap azam ini akan berakhir tahun hadapan.
~
Setiap tahun aku tak fikirkan pun pasal azam aku. Langsung tak hirau. Langsung tak sibuk-sibuk nak buat azam baru. Sebab aku masih ada azam yang belum tercapai. Azam 5 tahun lepas pun tak tercapai-capai lagi. Azam ape lak ni sampai 5 tahun tak settle-settle lagi ni? Pelik?
~
Kalau pun aku cerita, nak ke korang dengar? Aku tak kesah...
~
5 tahun dulu aku masih lagi menuntut di Politeknik Port Dickson. Aku mula belajar tentang kehidupan. Realiti kehidupan yang aku terpaksa telan. Realiti mengenai manusia yang prejudis terhadap saiz. Apa yang aku buat semuanya tidak kena di mata mereka. Kadang kala aku diejek. Dijadikan badut tak bertauliah. Bahan lawak yang bagaikan tiada perasaan. Tapi aku buat tak tahu je. Walaupun aku diam tidak bermakna aku mengalah. Diam-diam ubi berisi. Aku banyak bersabar dengan keadaan aku masa itu. Tahun demi tahun aku lalui dengan penuh kesabaran. Tapi masih lagi bergelumang dengan manusia-manusia prejudis ini. Ejekan, kutukan, bahan lawak semuanya telah imun di telinga aku. Tak rasa apa-apa lagi. Dah pelbagai cara aku cuba lakukan. Dari ubat-ubatan klinikal hinggalah jamu-jamu tradisional. Akhirnya, aku mengalah pada takdir. Aku memang dilahirkan untuk menjadi manusia bersaiz XXXXL. Kini aku tetap mahu menguruskan badan tapi bukan kerana apa yang orang asyik perkatakan, orang ejekan. Aku kuruskan badan untuk menjadi orang yang lebih sihat. Azam lama yang telah diperbaharui.
~
5 tahun dulu aku masih lagi menuntut di Politeknik Port Dickson. Aku mula mengenal dunia dewasa. Aku agak ketinggalan dalam hal-hal seperti ini. Aku suka keseorangan di tepi pantai. Ambil angin serta cuci mata. Kelihatan ramai pasangan-pasangan berdua-duaan bersengkerama di sepanjang pantai poli [Nama pantai ini tidak rasmi]. Bagaikan di awangan. Si dewa cupid sibuk memanah rasa cinta dalam setiap hati pasangan itu. Aku teringin juga dipanah oleh cupid. Perasaan yang setiap insan di muka bumi ini ingini. Aku terpaksa menyimpan kemas perasaan ini dari pengetahuan orang lain. Seperti Tan Hong Ming, aku tak mahu seluruh dunia tahu tentang cinta aku. Kerana aku malu dengan kondisi badan aku. Bagaimana jika manusia-manusia prejudis itu tahu? Jadi bahan gelak sepanjang zaman nanti. Aku tak mahu keturunan aku malu dengan ejekkan itu. Aku mula menjadi paranoid. Setiap tahun aku mula belajar untuk mengenal diri sendiri. Cuba tingkatkan kepercayaan terhadap diri sendiri. Kini aku berazam untuk memiliki teman hidup yang aku mahu hadiahkan kepada ibu bapa aku sebagai menantu. Aku rasa telah tiba masanya untuk aku mencari satu dengan lebih serius sebab benda-benda subjektif begini susah nak dijangkakan. Azam lama yang telah diperbaharui.
~
Bagaimana dengan anda? Mesti ada azam sebagai tanda aras untuk anjakan paradigma. Untuk memperbaiki kelemahan diri. Cipta satu. Kita tengok hasilnya nanti.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku