Wednesday, November 21, 2007

KEDAIFAN SELERA DALAM KERAKUSAN NAFSU PART 2

Makanan Budget Rendah Akhir Semester
Ha... Versi kali ini saya akan memperkenalan beberapa kenalan saya yang menjadi semakin rapat bila akhir semester. Makanan budget. Bila hari-hari biasa, mereka semua ini saya tak berapa nak kenal sangat. Tapi bila akhir semester, kami menjadi semakin akrab. Bagai isi dengan kuku.


Nasi lemak budget
Ianya berharga diri RM1 sebungkus. Credit to Mr Izazi, pengedar nasi lemak ini. Nasi ini sekadar mempunyai sambal yang sedap, taburan ikan bilis yang sekata, setengah biji telur ayam rebus yang lembut dan nasi yang agak banyak la. Kata perut aku, kena makan 2 bungkus baru ok. Kalau perut Alla Fonte yang kecil, maybe setengah bungkus dah memadai kot (Kecil ke?).

Dadih Sejuk
Dadih ini juga dijual oleh Mr Izazi. Ada macam-macam perisa. Favourite aku ialah Vanilla. Ok la, kena la dengan anak tekak selera besar aku nih. Harga dirinya juga RM1. Tak boleh makan selalu. Tak kenyang... Nak kenyang, kena makan 10 telap.

Nasi Kerabu Makcik Kafe
Makanan yang bersusur galur dari negeri Chek Siti ni dah mula menjadi idaman student. Apa yang best sangat? Takde la best sangat tapi boleh la. Dengan nasi yang kaler biru, kepingan keropok ikan, ayam potong 21 goreng berempah, sayuran tempatan dan simbahan cecair penyedap seperti sambal, budu dan sambal tumis. Banyak camni cuma RM3 je. Biasa la, akhir sem ni, student pegang pada ungkapan "Makanan murah dan banyak".


Cucur Udang Tempatan
Cucur ni sama je rasanya dengan cucur yang berasal dari mana-mana negeri kat Malaysia ni. Cuma cucur ni tebal skit la. Isinya pun padat. Tapi udangnya cuma seekor yang besar ibu jari kaki korang je. Yang istimewanya ialah kuahnya. Ada sesetengah orang makan dengan sos cili. Tapi selalunya dengan kuah kacang la. Di sini kuahnya pekat mcm nak makan dengan nasi himpit plak. Tak macam sesetengah tempat yang kuahnya cair biang.
Makanan ini semua menjadi perhatian pada hujung-hujung semester atau musim exam. "Duit takde + masa study suntuk = beli makanan yang murah dan banyak" menjadi pegangan kebanyakkan pelajar di mana-mana pon. Kalau ada masa, cuba la.... Enjoy!!

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku