Thursday, August 25, 2022

YAHOO! KAHWIN LAGI!

 

Petang hari itu, kami kelaparan.

Saya sediakan nasi goreng. Dia nak makan nasi goreng kampung telur mata. Saya turuti. Saya masak 2 biji telor mata kerbau. Sorang dapat satu. Dan sekuali nasi goreng. Saya minta dia sediakan juga air teh o panas.
 
Baru la mantap sesi minum petang kami.
 
Kami menikmati nasi goreng sambil menonton Running Man. Sambil tangan masing-masing menatang pinggan, mata fokus di televisyen. Tiba-tiba dia tanya, "Awak nak kahwin lagi ke?"
 
Ah, sudah. Belum sempat sesuap lagi nasi goreng ni, dah kena tembak. Kenapa tiba-tiba keluar soalan macam ni pulak? Eh, saya ada salah cakap apa-apa ke? Tak berani nak bertentang muka dengan dia. Biarpun saya tahu saya tak melakukan apa-apa kesalahan tapi bila berdepan dengan soalan random oleh makhluk Tuhan bernama wanita, sebarang kemungkinan boleh berlaku.
 
Selepas 35 tahun hidup, baru la saya dapat cari orang yang sudi kahwin dengan saya. Kalau ikut kira-kira mudah, paling-paling pun umur 70 tahun nanti kot baru terfikir nak kahwin lagi. Tu pun kalau cukup saving la.
 
Saya kuatkan hati. Saya tak salah. Kenapa nak takut.
 
Saya berpaling pada dia.
 
Mata dia terpejam rapat, lidah terjelir.
 
"Masinnnnnnnnnn. Berapa sudu awak letak garam ni?"
.
.
.
.
.
.
.
Oh..... Masin.... 🥲🥲🥲🥲

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku