Friday, April 13, 2012

PISANG DAN KUEH ONDE-ONDE

Lama tak jenguk kampung. Maka, pada satu hujung minggu, tergerak aku nak balik kampung. Dengan emak.

Di simpang nak belok ke rumah atok, kami berselisih dengan Pakcik Lias, suami arwah makcik. Sambil hon kereta lebih kurang sebagai tanda tanya khabar, kami pun menuju ke haluan masing-masing.

Sesampai di rumah atok, usai bertanya khabar dan sembang lebih kurang mengenai tujuan Pakcik Lias berjumpa atok, emak berjalan menuju ke dapur. Nak menyiapkan minum petang katanya. Sambil berjalan, sempat juga emak tanya,

"Pak, tadi si Lias datang tadi bawak buah tangan apa?"

""Entah, bawak pisang dengan kueh onde-onde je." Jawap atok selambe sambil baca akhbar.

Emak di dapur angkat tudung saji. Tertanya kosong.

"Kuihnya dah dihabiskan ke?" Tanya emak lagi.

"Lias dah bawak balik lah. Mana boleh nak tinggal." Atok jawab tetapi kali ini dengan muka troll.

Emak yang di dapur dah mula ketawa. Lambat benor pikapnya. Aku pun serupa. Lepas atok buat muka troll, baru aku faham. Baru aku mula gelak. Berdekah-dekah. Boleh tahan juga gurauan atok aku ni.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku