Wednesday, October 12, 2011

BEZA

2001. 01:30am

Adnan baru habis study dari bilik Adib. Peperiksaan hari esok dianggapnya sebagai satu cabaran terunggul sebab jika dia gagal lagi kertas ini, bermakna dia terpaksa meninggalkan pusat pengajian ini. Ini adalah kali ketiga dia menduduki kertas peperiksaan ini sepanjang setahun setengah dia bergelar pelajar.

Bilik Adnan dan bilik Adib berlainan aras. Budak-budak aras Adnan kebanyakkannya bukan dari kursus yang sama dengan Adnan. Sungguhpun begitu, hubungan mereka rapat. Paling kecoh pun hubungan mereka regang sebab berebut bilik air. Itu pun laaaammmmaaaa dulu masa mereka mula masuk.

Masa Adnan melangkah naik tangga untuk ke biliknya, kedengaran jauh dekah-dekah gelak budak-budak arasnya. Ketika Cemet berlari melintasi bilik Lanun, ketua aras, lagi kuat dekahan itu. Untuk ke biliknya, Adnan perlu melintasi bilik Lanun.

"Nan, rilek dulu. Nak pi mana?" Ujar Lanun. Di biliknya, ada juga 3,4 kutu yang tak tahu datang dari mana.

"Esok aku exam ni Nun. Nak balik dulu. Tido. Exam pagi." Kata Adnan.

"Lek lu. Sap sap kok lu." Balas Lanun sambil bangun ke pintu dan menarik tangan Adnan.

"Ni ha, rasa dulu rokok ni. Shisha paling moden." Kata Lanun.

Adnan dok perati bekas tu memang macam bekas shisha seperti yang dia tengok dalam tivi. Tiada apa kemudaratan kalau dia cuba. Dia tengok orang lain hisap dalam tivi selamba je. Lagipun Adnan tengok Lanun dengan kutu-kutu tu selamba je hisap.

Glok-glok-glok-glok.

Buweeeekkkk....

"Nan, yang kau sedut dedalam sangat apsal weh?"

*****

Malam itu menjadi pengajaran kepada Adnan untuk belajar membezakan antara shisha dan bong.


#Ganja, 2011

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku