Tuesday, July 05, 2011

KENAPA TAK BOLEH POTONG?

Perjalanan ke Desaru melalui Senai Desaru Expressway (SDE) tidak lagi memakan masa seperti selalu-selalu. Kalau ikut perkiraan banner-banner SDE, hanya 40 minit sahaja dah boleh sampai ke Desaru. Banyak masa boleh jimat. Tapi aku bukan nak borak pasal jimat masa tapi nak borak pasal teka-teki.

Adik aku baru sahaja gagal ujian memandu (bahagian atas jalan) untuk kali kedua. Dalam sejarah keluarga aku, belum pernah ada yang gagal lagi. Adik telah memecahkan rekod. Tahniah. Biasa la, setandan pisang tak semuanya sedap dimakan, kan? He he he.

Perjalanan 40 minit itu tersangat excited sebab ayah, yang kerja bidang pembinaan, dan adik, belajar bidang kejuruteraan awam, tersangat excited nak tengok bentuk jambatan lengkuk itu. Selepas lalu jambatan itu, semua jadi diam. Takde benda yang dicerita. Awkward.

Tiba-tiba aku dapat idea nak bagi teka-teki.

"Kenapa dekat signboard tu", Kata aku sambil menjuihkan bibir ke arah signboard tepi jalan, "kata dilarang memotong."

Semua diam. Sama ada dok memikirkan atau tengah ngorok.

"Sebab jalan kecik?"

"Salah"

"Sebab kawasan kemalangan?"

"Salah"

"Sebab kawasan polis tembak speedtrap?"

"Salah"

"Apsal semua jawapan aku salah?" Adik naik berang.

"Memang la patut kau ulang sampai 2 kali. Sebab jalan ni kan double line."

Kereta yang tadi diam monyok lesu kini bergegar dengan gelak tawa. Nyaris ayah nak parking tepi jalan sebab nak gelak guling-guling sakan punya pasal.

3 comments:

  1. meh sini kat akak..biar akak bagi air penawar ckit,biar test lepas ni pass..puhhhhhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  2. tapi mahal nak mampos punye tol.. RM11.20 sama macam nak gi melaka...erkkk

    ReplyDelete
  3. Ha? RM11.20? Tu dari mana? Kalau dr Tiram 2 hala baru RM8++ je....

    ReplyDelete

Komenlah Aku