Tuesday, June 07, 2011

WATER HEATER

Circa 1994

Zaman itu keluarga aku hidup tak susah tak senang. Biasa-biasa orang marhaen. Tinggal di flat Taman Cempaka yang emak beli cara tolak gaji guna loan gomen. Selesa. Oleh kerana keluarga aku antara keluarga awal yang pindah ke situ, maka kami ada keistimewaan beli parking lot yang ada bumbung.

Tapi itu bukan cerita yang aku nak sampaikan.

Zaman itu aku pergi sekolah jauh. Naik motor dengan ayah. Hala ke bando JB sana. SK Nong Chik namanya. Sebab dekat dengan pejabat emak. Waktu tengahari emak boleh hantar lunch pada aku sebab belah petang lepas habis sekolah rendah, aku terus ke sekolah agama.

Naik motor pagi-pagi kena la bangun awal pagi. Masa itu kira power betul kalau budak umur 10 tahun bangun awal pagi. Satu-satunya motivasi untuk mandi pagi ialah mandi air panas dan emak buatkan milo sedap.

Waktu itu tak mampu nak beli water heater tapi emak gagahkan juga bangun lagi awal dari aku untuk panaskan air buat aku mandi.

Suatu pagi, nak dijadikan cerita, aku bangun lewat. Emak dah tiada di dapur. Dalam bilik tengah siap salin baju. Aku tahu emak dalam bilik sebab aku dengar suara dia membebel marahkan aku sebab bangun lambat. Punyalah kalut, aku terus tarik towel, buka pijama dan lari ke toilet. Aku tutup pintu dan terus ceduk gayung dalam tempayan yang emak biasa buat air mandi pagi aku. Selalu emak buat suam-suam suku.. Sedapsedap hangat badan orang kata.

Keceburrrr.....

"Arrrgghhhh....."


**********


Pagi itu aku tak ke sekolah. Emak dan ayah pun tak ke pejabat. Kami ke klinik untuk rawat badan aku yang melecur. Tapi takde la sampai kulit gelembong. Cuma badan merah-merah. Doktor bagi krim susuh sapu. 2,3 hari hilanglah la merah tu, kata doktor. Pagi itu emak lupa nak tambah air paip lebih sikit dalam tempayan. Aku pula boleh lupa nak rasa air dulu.

Kelalen...

1 comment:

  1. Cerita lebih kurang...cuma kau cempaka..aku melor....kau di nong chik krn opis mak dekat...aku mak aku cikgu sek sri tebrau...air panas cerita sama...air milo pun sama...haha..itulah zaman kanak2 awal 90 an...

    ReplyDelete

Komenlah Aku