Monday, June 13, 2011

TOK NENEK PERNIAGAAN PRABAYAR

Circa 1995

Seminggu sebelum event berlangsung, aku dah mula korek tabung. Tabung aku masa itu bukan main berat. Buat guna tanah liat atau porselin, aku tahu mana satu. Tapi bentuk buah manggis. Kata ayah, tabung tu beli dekat Air Hitam. Syurga porselin di Johor. Untuk mengorek tabung ini memerlukan skill dan pemerhatian orang dewasa. Ayah telah turunkan skill dia pada aku. Hari minggu itu aku dapat korek dalam $3.00 (Waktu itu sign "RM" belum diperkenalkan lagi). Aku simpan dalam kantung syiling elok-elok. Esok nak bawa pergi sekolah. Nak beli kupon.

Pada hari sukan mula berlangsung, aku datang sekolah awal. Walaupun aku ditidakkan bakat untuk bersukan, namun aku tetap mengambil bahagian dalam hari sukan. Aku jadi penyorak. Bukan yang pom-pom tu. Tapi penyorak yang runcit-runcit je. Lepas selesai acara balapan, aku berlari ke arah gerai-gerai kecil yang disediakan.

Waktu itulah kali pertama aku buat transaksi prabayar dalam sejarah hidup aku. Guna teknik kupon. Aku guna habis $3 kupon yang aku beli minggu sebelumnya. Kalau tak habiskan, rugi. Aku siap tolong kawan habiskan kupon dorang. Pergh, masa itu memang syurga jajan. Super Ring la, jambu potong la, roti krim la, eskrim malaysia perasa milo la, kek hiro la... Masa itu $3 boleh beli macam-macam. Mee goreng ceduk pon baru 50sen.

Bila balik rumah, nak salin baju, aku selok poket. Eh, ada kupon lagi 50sen. Dalam pada aku tolong member abiskan kupon mereka, kupon aku sendiri masih berbaki. Alahai, tahun depan dah tak boleh guna lagi. Last-last aku redeem semula dengan ayah. Yeay!

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku