Saturday, March 05, 2011

KARMA DAN NASIB KITA

(1)
5 tahun lepas, aku suka cakap pada member perempuan dalam study group atau group kelas aku yang mereka tak mempunyai pakwe lagi sebab mereka terlalu memilih, "Kau ni memilih sangat! Sampai tua la kau takde pakwe!". Nak pakwe yang hensem (sebab nak buat bangga ketika dating dalam kampus), pakwe yang ada kereta, nak pakwe yang putih, nak pakwe yang tinggi, nak pakwe yang kurus. Senang kata ciri-ciri pakwe perfect la. Dorang cuma cebikkan muka bila aku kata begitu sambil gelakkan mereka.

5 tahun kemudian, benda yang sama terjadi pada aku pula. People keep telling me what i tell people last time.

Karma is a bitch yo!

(2)
Pernah ada orang mengeluh pada aku kalau aku cakap, "Jangan la tahu buat kerja dalam 1 bidang je walaupun jawatan kau kecil."

"Ala bang.... Saya ni kerani cabuk je."

Bila aku ckp aku tahu buat kerja bukan setakat akaun malah kerja kerja yang mudah bagi seorang technician komputer seperti betulkan network printer, printer tak function properly etc, dia kata aku berlagak, "Mentang-mentang la abang belajar tinggi, saya ni kerani cabuk je. Belajar pun tak tinggi."

Bagi aku, biar la kalau jawatan kita rendah sekalipun. Kalau kita tak belajar tinggi sekalipun. Memang susah nak jawat position yang tinggi dengan kelulusan yang rendah. Tapi kalau kau ada kelebihan yang lebih dari kerani-kerani yang lain, itu dah bagi kau 1 point lebih dari kerani-kerani yang lain. Bukannya buat kerja yang sama tiap-tiap hari sambil meratapi nasib, "Saya cuma kerani cabuk je".

Thats very annoying.

1 comment:

  1. [IMG]http://blog.kikscore.com/wp-content/uploads/2010/11/you-like-this-button.jpg[/IMG]

    utk post no 1 je.hahaha

    ReplyDelete

Komenlah Aku