Friday, December 24, 2010

REVIEW FILEM : GULLIVER'S TRAVEL


Jack Black tak pernah gagal buat aku gelak di sepanjang aku mula mengenali dia dan filem-filem lakonan dia. Walaupun filem serius seperti filem King Kong. Aku rasa dia memang Afdlin Shauki Amerika. Orang berbakat yang tak harus dipersia-siakan bakatnya.

Siapa yang tak pernah dengar cerita tentang Gulliver's Travel? Angkat kaki.

Ok, sekarang turunkan kaki. (Bau cagu).

Yang tak pernah dengar tu mesti masa korang kecil-kecil dulu asyik dok baca buku Siri 3 penyiasat atau Siri Penyiasatan Nancy Drew je kan? Tak fun langsung sebab tak baca buku fairy tales. Apa guna jadi budak kecil kalau tak baca cerita dongeng? Kalau dah besar-besar ni baru nak berjinak-jinak baca buku dongeng, ada pula yang kena hempuk dan diherdik "Woi, dah besar-besar pun baca buku budak kecik!". Kan?

Ini tentang Lemual Gulliver, seorang warga New York yang bekerja biasa-biasa di bilik mel sebuah syarikat penerbitan majalah selama 10 tahun. Dah selama itulah dia bahagia di dalam comfort zone-nya itu. No changes. Dan sejak 5 tahun kebelakangan, dia sering ke pejabat Darby, editor bahagian pelancongan, macam nak bagi mel tapi tiada mel. Faham tak maksudnya apa? Ok, aku bagi klu. Darcy seorang perempuan cantik dan Gulliver seorang yang low self-esteem. Gulliver datang jumpa Darcy nak bagi mel tapi takde mel. Dapat tangkap tak? Lampi.

Sehingga satu hari, seorang pekerja baru bernama Dan datang dan membawa perubahan baru kepada Gulliver.

Ok, sekarang kita dah tahu Gulliver seorang yang low self esteem. Tapi bila nak pergi Pulau Liliput, pulau orang kerdil tu?

Lepas Dan masuk, dia terus dinaikkan pangkat sebagai ketua bilik mel yang mana ini benar-benar membuatkan Gulliver lebih low self esteem. Down gila. Dah la kena kutuk sebab takut nak ajak Darby keluar dinner, kena pula downgrade jawatan. Pergh. Mandom~

Dalam takut-takut tu, dia masuk bilik Darcy dan cuba memberanikan diri menyatakan hasratnya dan sekali dia gugup lalu terus mengambil borang kosong sebagai penulis ruangan pelancongan. Darcy terperanjat sebab selama ini dia tak tahu pun Gulliver boleh menulis (dan dia sebenarnya memang tak tahu menulis pun, korang pun tahu kan?). Darcy suruh Gulliver tulis apa-apa artikel tentang mana-mana tempat yang Gulliver pernah pergi.

Lalu dengan otak paling bijak seperti kebanyakkan pelajar universiti di Malaysia, dia memulakan sesi memplagiat artikel dan menghantar artikel itu pada Darcy keesokkannya. Dan dan itu juga da diterima bekerja dan terus dapat tugasan : Pergi ke Segitiga Bermuda dan pastikan kenyataan seorang penduduk itu betul atau tidak.

Berbekalkan sebuah bot yang mempunyai GPS, 6 tin Coca Cola, sebuah majalah, iphone dan sweater, dia memulakan pengembaraan di Bermuda yang dia sebenarnya langsung tiada idea tentang betapa bahayanya Bermuda itu.

Lepas itu ceritanya sama sahaja seperti versi bacaan yang kita ketahui selama ini.

Lagi satu pelakon yang tak pernah gagal buat aku gelak ialah Jason Segel sebagai Horatio, rakyat biasa yang jatuh cinta kepada puteri kerajaan Liliput. Dia juga memegang watak Marshall dalam drama bersiri How I Met Your Mother.

Kalau aku nak cerita habis dalam ni memang korang malas pula nak pergi pawagam. Jadinya, aku takkan cerita lebih detail la. Tapi bagi penonton macam aku, kesilapan runcit-runcit macam synconize makhluk kecil dan besar berbual (makhluk kecil dongak lebih tinggi dari ketinggian makhluk besar), kesilapan macam ini aku anggap kira halal je la.

Dapat tonton Jack Black dan lawak ciptaannya pun dah cukup bahagia dah sebenarnya. He he he. Ada cerita tentang Titanic, Star Wars. Ha ha ha.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku