Wednesday, December 29, 2010

BOLA PUNYA PASAL PUN BOLEH KASI GADUH KA? LABU!

Cerita tentang bola sepak semakin panas sejak akhir-akhir ini. Macam-macam perkara dah berlaku. Pasal laser la, pasal coli la, pasal Acheh la. Ada yang satu jenis tu siap balik baca buku sejarah pasal nak cari poin untuk maki hamun orang.

What the hell ni?

Isu sukan dicampur-aduk dengan benda lain. Gaduh pasal bola tapi poin gaduh pasal Malingsia la, Malaysia Pencuri la, Malaysia menang pasal dukun la. Aku yang tak minat sukan pun boleh jadi pening. Gila apa nak menang Piala Suzuki berhabis duit guna khidmat bomoh luar negara. Kalau benar-lah benda tu berkesan, dalam lama dah Malaysia boleh menang Sukan Sea ke Sukan Asia ke Sukan Komanwel ke. Bangang.

Tiba-tiba teringat kisah masa aku kanak-kanak.

Asal aku gaduh dengan adik beradik aku atau dengan rakan sebaya yang lain, mesti akan berbalas gaduh. Bukan gaduh bertumbuk la. Gaduh mulut. Dia ejek kita, kita ejek dia. Berlarutan sampai hati dan mendidih, muka dah naik merah. Lepas tu mesti bertumbuk. Ok, itu kalau budak kecik yang bergaduh la. Lawan ejek then mengamuk sebab hati tak kental nak terima ejekan.

Kalau dalam kes bola sepak baru-baru ini pula, dia kutuk kita, kita kutuk dia, dia kutuk dalam twitter, kita balas balik. Yang paling best, pasal bola sepak la, Facebook, blog dan apa-apa laman sosial yang dimiliki oleh rakyat Malaysia akan mereka kutuk. Childish gila. Agaknya masa zaman sekolah cikgu depa tak ajar tentang "Adat Pertandingan : Ada yang menang, ada yang kalah". Hish...

Kalau setakat gaduh siber atau ganggu perlawanan akhir atau ganggu tempat penginapan, tak membawa kepada ending yang bahagia. Macam kisah kanak-kanak yang aku ceritakan tadi. Endingnya mesti akan bertumbuk punya. What the hell pasal bola sepak pun boleh berlaku pertumpahan darah? Gila.

Pada aku, selaku rakyat Malaysia, kita bagi je la apa yang mereka nak. Mereka nak menang? Kita bagi je la. Apa yang depa tak puas hati, kita layankan aje.

Diam tak bererti kalah, kita menang di hati dunia. Agak-agak kau la, dunia akan lihat yang jahat dari kemenangan atau mereka yang mengalah? Menang sebab mengancam keselamatan dunia boleh diterima akal humanity ke?

P/S : Mesti ada yang tak setuju kalau aku cakap kita ikutkan saja kehendak depa. Aku tahu. Tapi jangan risau, ini cuma pandangan picisan saja. Tak perlu propagandakan kenyataan aku ini.

2 comments:

  1. aku setuju.. bagi saja indon menang..

    malaysia main tipu. sakai guna laser.

    ReplyDelete
  2. Kah kah kah....

    Woi, cuba mengaum skit.

    ReplyDelete

Komenlah Aku