Monday, October 18, 2010

PASCA OPEN HOUSE HARI RAYA LEPAS BULAN SYAWAL








1) Lepas majlis terus angkut periuk kotor, pinggan mangkuk kotor, bekas-bekas kotor ke halaman rumah untuk dibasuh. Malam itu juga okay. Nasib baik tahun ini tak kena sakit kepala macam tahun lepas. Boleh la kerja lebih sikit.

2) Nasib baik ada makcik yang tolong basuh sekali. Ada pakcik yang tolong kemas meja dan kerusi sekali. Ada anak sedara yang tolong kemas saki baki lauk pauk lagi. Kalau nak harapkan kami berlima, maunya sampai pukul 3,4 pagi.

3) Akibat keletihan, selepas solat subuh, pakcik dan makcik bergegas pulang ke Kukup. Dan kemudiannya hujan lebat sehingga menyebabkan kami sambung tidur dan tidur dan tidur sampai hampir zuhur. Bangun pun sebab mak dengan ayah nak kena hadir ke majlis kahwin pakcik (yang satu lagi).

4) Dan bermula selepas rancangan Melodi (kemas, kemas juga. Gosip tak boleh tinggal), kami adik beradik memulakan operasi pembersihan. Daripada kutip pinggan mangkuk periuk belanga keliling rumah, susun semula periuk dalam stor, basuh karpet, basuh lantai porch kereta, vakum lantai dalam dan mop lantai.

5) Ayah janji nak bawa kami adik beradik makan McD untuk rasa menu baru apa namanya entah sebagai ganjaran kemas rumah sampai berkilat. Tapi ayah dengan mak sampai rumah lambat malam tu. So, diorang upah dengan ayam masak kicap dan sayur nangka masak lemak sebagai ganti.

6) So, hari ini hari pembayaran ganjaran kemas rumah. Aku dah terbayang crispy baby crab dengan ikan pari bakar dekat kedai TipTop tepian tebrau. Ha ha ha.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku