Thursday, October 21, 2010

HARAP-HARAP ADA REZEKI

Apa yang kau nak jawab bila kau pergi interview dengan 7 orang panel penemuduga duduk sebaris di sebuah meja panjang sambil buat muka psiko dan seorang panel muka garang bertanya soalan ini;

"Calon sebelum ini semua result bagus-bagus. 3.24 la. 3.18 la. Tapi awak cuma 2.85 aje. Pada pendapat awak la, why should i hired you? Ini sebab awak belajar main-main ke atau lecturer awak yang tak pandai mengajar?"

Dalam bilik yang seperti ada batu besar menekan-nekan bahu, aku pasti ada 2, 3 titik peluh akan menitis. Air cond pun dah tak rasa sejuk. Tak macam calon-calon lain, aku minum air jampi sebelum masuk bilik interview tadi. Kata orang, biar mulut tak gagap bila nak menjawap.

Tapi memang benar, apa yang aku cakap dalam hati semua keluar ikut mulut. Memang power betul kuasa psikologi air jampi tu.

"Course saya ni baru lagi Encik. Selalu tukar-tukar silibus. Pening."

"Ni U awak yang pening ke lecturer awak yang pening?" Penemuduga garang tu tanya lagi. Tapi dengan suara yang lebih tegas.

"Eh, saya la yang pening Encik. Tu yang result kurang elok sikit tu."

"Tapi kami perlukan calon yang boleh berbahasa Inggeris. Berapa fluent awak boleh berbahasa Inggeris?"

"Average."

"Tapi kami perlukan calon yang sangat Fluent!"

"Maksud saya, saya di level Average to Fluent. In the middle."

"Ha ha ha. Tapi kami perlu orang yang badan tak besar sangat. Nanti kalau saya suruh panjat tangki, tangki pula yang bengkok. Bila awak boleh kurus?"

"Dalam proses Encik. Saya target dalam June 2011 saya dah ringan sikit."

"Kalau saya bagi awak pilihan, samada kerja di estet atau di pejabat, mana yang awak prefer?"

"Di peja...."

"Saya nak awak kerja di estet. Biar berpeluh sikit."

- Damn! (Dalam hati)

Dan proses temuduga itu dilalui seperti berborak dengan brader-brader. Dia pusing tanya bukan-bukan, aku jawap bukan-bukan, dia swing balik bukan-bukan, aku swing balik bukan-bukan. Dan berdekah-dekah mereka ketawa.

Dan aku harap pada tarikh menarik 20.10.2010, pintu rezeki aku terbuka sedikit luas dan umat manusia memandang lebih kasihan pada aku. Amin.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku