Friday, September 03, 2010

GELABAH MENJELANG RAYA

Aku rasa dah dekat-dekat nak raya ni, mesti ramai yang menggelabah sebab nak pastikan semua yang dirancang berjalan seperti yang sepatutnya. Baju raya mesti dah siap. Kueh raya mesti dah ambil. Pakaian untuk adik beradik di kampung mesti dah masuk beg balik kampung. Tiket raya dalam dompet, tiap-tiap malam dok tengok tarikh tiket; kes takut salah tarikh.

Aku pun pernah mengalami scene gelabah menjelang aidilfitri. Tahun lepas.

Sekitar Ampang.

Waktu aku praktikal. Aku memang dah rancang nak balik JB naik kereta. Tumpang member-member. Kes malas nak berasak-asak di Pudu. Lagi satu. Sebab nak rasa perasaan perantau pulang ke kampung. Ngee~

Aku kontek orang sana sini sejak mula 1 Ramadhan lagi. Mula-mula tu, pilih-pilih juga nak naik kereta apa. Vios dah penuh. Gen 2 pun sama. Pilihan terakhir naik Myvi. Myvi pun Myvi la. Daripada naik bas.

Aku kasi kontek sama kawan poli aku yang aku nak tumpang. Ok, dia set bagi aku tumpang. 1 kriteria yang buat aku nak tumpang dia ialah dia tak nak terima duit yang aku bagi untuk tong-tong petrol dan tol. Amacam? Gerek kan?

Gerek tu gerek juga, tapi ni apa kes ni?

Seminggu sebelum cuti raya bermula. Aku kontek dia balik. Nak konfem betul-betul lokasi nak tunggu dan sebagainya. Tiba-tiba dia jawap,

"Weh, raya tahun ni mak bapak aku nak raya kat KL la. Jadi, aku tak balik JB."

Cilakak. Apa jadah orang tua dia nak lepak KL musim-musim raya ni. Alasan tak beragak. Aku tak habiskan masa untuk maki dan carut kepada dia. Aku mula gelabah. SMS orang sana sini. Semua penuh. Dari sebesar-besar Vios hingga ke kecil-kecil kancil. Semua penuh.

Pergh....

Nasib baik aku teringat seorang kawan sekolah rendah aku. Malu-malu juga nak SMS tanya kereta ada kosong ke tidak. Kontek sekali sekala, tetiba nak tumpang balik raya. Orang takde muka je yang tak tahu malu dalam situasi ni.

Nasib baik ada kosong.

Sampai sekarang aku masih tak boleh terima alasan member aku. Orang tua dia raya kat KL?

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku