Monday, August 09, 2010

REVIEW : THE LAST AIRBENDER

Aku mula menonton siri animasi Avatar, The Last Airbender semasa aku menuntut di Kampus Utara lagi. Aku mula tertarik dengan kuasa super sumber alam yang diketengahkan dalam animasi ini. Sumber kuasa angin, air, tanah dan api. Masa itu, aku rasa syok kalau dapat kawal sumber alam itu semua. Boleh aku balas balik budak yang suka buli aku.
.
Adaptasi ke layar perak.
Aku mulanya tidak mengharapkan kesempurnaan selepas kekecewaan beberapa siri animasi dan siri permainan video yang diangkat ke layar perak tetapi gagal memenuhi citarasa aku. Tekken, Street Fighter dan Dragonball contohnya. Semua filem itu, aku bagi rating "just so-so" saja. Rating aku sebagai penonton, sebagai pembayar tiket. Aku bukan pengkritik filem.
.
Mula-mula aku kagum dengan kemunculan watak Sokka dan Katara. Outfit mereka memang mirip, dari rambut Sokka tocang belakang, rambut Katara panjang kiri dan kanan, rantai Katara (dalam siri animasi, rantai ini pemberian neneknya, asalnya dari bekas kekasih neneknya dari Northern Water Tribe) hinggalah ke senjata boomerang Sokka. Wow! Kemudian dengan kemunculan Aang dalam ketulan ais besar. Wow! Dan Wow! untuk 10 minit pertama ialah kemunculan Appa, Bison terbang yang aku tak terfikir yang tuan direktor akan munculkan watak ini. Teruja! Teruja Teruja!
.
Kemudian dengan kapal perang Fire Nation yang mengeluarkan asap hitam. Pergh! Kemudian dengan alat luncur layang-layang milik Aang. Dan yang paling tak sangka, tuan direktor masih mengekalkan kata arahan untuk terbangkan Appa, "Yip-yip". Hehehe. Power!
.


Melihat Aang bagai melihat aktor cilik Hong Kong yang terkenal sekitar 1990-an yang banyak membintangi watak ahli shaolin muda, Ashton Chen Xiao Long . Muda dan comel. Muka komersil.
.
Kemudian pada akhir cerita ini, adrenalin menerobos. Kota Northern Water Tribe memang fantastik. Watak guru waterbending (dalam siri animasi, dia inilah kekasih nenek Sokka dan Katara) pun ada, menjadi pengajar kepada Aang dalam memasterkan diri kesemua elemen. Dan Puteri Yue pun ada. Wah, lebih cantik berbanding siri animasi. Dan Wow! @ ekor ikan kap hitam dan putih pun ada. Hahahaha. Teruja! Teruja! Teruja!
.
Aksi Aang menghalau tentera Fire Nation menggunakan ombak tsunami memang Wow! Terbaik. Oh ya, sang naga dalam siri meditasi Aang kalau tak silap aku ialah Avatar terakhir sebelum Aang. Ia wujud dalam bentuk naga untuk membantu Aang. Harap-harap ada sambungan untuk siri Aang belajar earthbending.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku