Tuesday, August 24, 2010

MACAM MANA KALAU AKU JADI BEGINI, KAMU MAHU JADI KAWAN AKU LAGI?

Aku berbaring tenang di atas tilam empuk hospital. Kau fikir sendiri la empuk mana tilam di hospital tu. Mulut aku masih lagi dilekatkan topeng oksigen. Emak yang dari malam semalam menjaga aku sedang mengemaskan barang-barang. Kejap lagi ayah pula yang ambil tempat untuk menjaga aku.

Aku menoleh ke arah tingkap. Cahaya matahari pagi itu menyegarkan aku. Kata cikgu, matahari pagi membekalkan vitamin D. Bab-bab vitamin aku tak risau sangat sebab doktor sudah bekalkan aku dengan segala macam jenis vitamin untuk aku makan setiap hari. Cuma vitamin original ini sahaja yang benar-benar segar. Yang lain tu rasa pahit.

Tiang IV drop sebelah aku ini merupakan kawan aku sejak dimasukkan ke bilik ini. Kadang-kadang bila semua orang sedang sibuk dan aku memerlukan kawan untuk berborak, aku borak dengan tiang IV drop ni. Aku namakan dia Yank sebab dia kurus macam tiang.

Hari ini merupakan hari ke-68 aku duduk hospital. Doktor cakap kondisi aku semakin baik. Bulan lepas pun doktor cakap macam itu. 2 bulan lepas pun sama. Tapi aku masih lagi duduk dalam hospital. Meneruskan rawatan untuk sakit yang doktor cakap kondisi aku semakin baik.

Kalau dulu orang kenali aku dengan sebagai orang yang gemuk, sekarang tidak lagi. Muka aku dah mula mencengkung. Perut aku dah mengempis. Dan mula menampakkan tulang temulang yang dulunya gagah diselaputi lelemak. Selera makan pun dah kurang. Cuma sesekali berselera bila emak bawakan aku lauk kegemaran aku, Terung masak taucu. Emak bawa senyap-senyap sebab doktor larang aku makan taucu. Tapi emak kasihan aku yang tiada selera makan makanan hospital.

Dalam usia aku 46 tahun ini, sepatutnya aku sudah punya keluarga sendiri. Anak-anak tolong aku yang sakit. Tapi entah mana silapnya. Aku redha terima takdir Ilahi ini. Mungkin ada hikmahnya. Cuma mengharapkan keluarga terdekat dan kawan-kawan untuk menziarahi aku sahaja.


**************


Tiap malam aku akan mula berfikir. Kalau betul aku sakit kuat (kalau nak dramatik sikit, aku pilih sakit ketumbuhan dalam otak) yang memungkinkan aku meninggalkan dunia siber dan dunia sosial aku sekarang, apakah ada kawan-kawan yang datang melawatkan aku seperti kami berborak dahulu? Kecuali Faiz Ateman yang sentiasa berdiri tegang di belakang aku.

Damn, nak tak nak, aku kena cepat-cepat cari jodoh ni.

9 comments:

  1. Penah terfikir tak worst case scenario macam ni? Huhuhu.

    Ngeri pun ada.

    ReplyDelete
  2. wei jgn mintak..kau xkn tahu cm ne rasanye ada sakit yang menunggu masa melainkan kau experience sendiri..hidup dan mati kau tau!!!haha

    ReplyDelete
  3. Bukan mintak... Itu imajinasi... Kalau la worst case scenario jd mcm tu, kau nak jadi kawan aku lagi?

    ReplyDelete
  4. advance btol imiginasi kau?
    mesti x sabau nak kuwus
    kih3

    ReplyDelete

Komenlah Aku