Thursday, July 22, 2010

MIMPI BETUL-BETUL. BUKAN CUBAAN.



Kau orang pernah bermimpi yang bukan-bukan (selain mimpi hantu atau mimpi basah)? Rasa macam betul-betul sahaja benda itu berlaku. Bila terjaga dari tidur, mamai-mamai tak dapat bezakan yang betul dan yang fantasi, yakni mimpi.

Dulu. Aku mimpi.

10 tahun dulu, aku pernah bermimpi Melakaraya dilanda tsunami. Errr... Atau macam kejadian tanah selut. Habis bangunan yang berada di tanah tambak ditelan bumi. Ngeri dan bising waktu tu. Dulu, mimpi ini memang tak releven sebab waktu itu yang paling kena tambak pun cuma Mahkota Parade. Sekarang, selepas beberapa kali aku jenguk Melaka, makin luas pula tambakannya. Aku tak harap mimpi aku jadi kenyataan. Mungkin aku boleh nampak masa depan iaitu Melaka menjadi semakin luas.

Semalam. Aku mimpi lagi.

Tapi kali ini dengan bencana yang lain. Waktu itu aku berada di atas bumbung sebuah bangunan yang amat tertinggi di satu bandar yang aku sendiri kurang kenalpasti. Waktu itu waktu malam. Mungkin ada satu parti atau majlis makan-makan. Waktu itu aku sedang borak dengan seorang makwe. Tiba-tiba aku ternampak limpahan meteor (meteor shower) dari satu sudut. Aku suruh makwe itu buat permintaan. Permandangan yang jarang aku dapat lihat itu berada di depan mata sahaja.

Limpahan itu laaaaammmmmaaaaaa sangat. Aku jadi pelik. Makin pelik bila limpahan itu semakin lama semakin dekat. Aku yang kaget terus lompat bangunan yang paling tinggi itu tanpa memikirkan konsikuensinya. Alhamdulillah, aku mendarat dengan selamat bersama makwe itu di pangkuan aku. Terus aku sembunyi di satu sudut bukit (Entah macam mana entah tiba-tiba aku boleh berada di kawasan bukit, aku tak pasti sangat).

Rupa-rupanya limpahan meteor yang aku tengok tadi ialah bedilan dari jet pejuang tentera yang tidak dapat aku kenal pasti. Habis semua bangunan itu runtuh. Waktu ini aku dah berdebar-debar lain macam. Sama macam yang aku rasa waktu mimpi tsunami.

Aku terjaga. Aku kesat peluh. Aku buka kain pelikat. Aku pakai towel. Aku pergi jamban.

Pergh, kalau aku mimpi terberak dekat kawasan bukit itu, satu hal juga nak kena cuci tilam.

Hish.

P/S : Tapi mimpi aku alami ini benar-benar terjadi weh!

2 comments:

  1. Kau terpengaruh dgn inception ni...

    ReplyDelete
  2. Cilakak, Inception pun aku tak tgk lagi. Jom tgk. Err... ada duit tak?

    ReplyDelete

Komenlah Aku