Tuesday, December 01, 2009

KENAPA SUSAH TERIMA KELAINAN?

Orang sekarang ini dah makin fobia dengan blog. Asal cakap blog, mesti otak fikir penulisnya jahat atau tidak bermoral. Tulisan merapu atau lebih kepada hasutan jahat. Gunakan teknologi untuk kutuk-kutuk orang. Sampaikan hasrat hati yang tiada asas. Suatu aktiviti bodoh.

Aku bila jumpa golongan fikiran sempit macam ini, aku cuma senyum je. Dalam hati cakap, "Kesian, muda-muda lagi dah bodoh."

Golongan fikiran sempit begini jenis manusia yang tidak boleh terima kelainan yang ditampilkan. Tidak boleh terima medium bacaan lain yang lebih ke arah penulisan bebas. Jenis yang mudah dipengaruhi oleh dakyah-dakyah fikiran sempit yang lain.

"Ee... orang yang ada blog tu guna blog untuk kutuk orang lain je."

Well, cara otak manusia berfungsi amat kompleks. Kita semua (yang belajar) mesti tahu hakikat ini.

Cuba golongan fikiran sempit ini didedahkan dengan persekitaran blog. Luahkan ekspresi harian di blog sendiri. Rasa gembira, rasa sedih, rasa kecewa, rasa tak puas hati, rasa bengang, rasa sakit hati. Baru mereka tahu nikmatnya. Biar la orang lain (yang berfikiran sempit) tidak mahu membacanya. Ini adalah bahan bacaan sekunder. Sesiapa boleh baca tapi tiada siapa berhak untuk hakiminya.

Kalau kita mahu hakimi buruk baik sesebuah blog itu dengan tulisan-tulisan di dalamnya, kita salah. Itu pendapat orang. Itu andaian atau pendapat dari pandangan yang berbeza.

Contoh: Kalau selama ini kita rasa bila tiada orang tegur kita, kita fikir segala benda yang kita buat adalah benda yang betul. Padahal, kita punya kawan-kawan yang malas mahu menegur kesalahan kita kerana perangai kita yang mudah melenting. Lepas itu, keluar cerita kita di satu blog yang mengata tentang kita. Tentang perangai sebenar kita. Kita kena percaya benda itu sebab orang yang menilai kita, bukan diri kita sendiri. Kita tak suka diberitahu tetapi dengan perkara ini kita akan tahu sendiri. Nilai diri kita sendiri. Ini yang dikatakan pandangan sekunder dari sudut yang berlainan.

Aku selalu berharap orang Malaysia tahu hakikat ini. Supaya aku boleh dapat banyak maklumat bukan hanya dari pandangan tipikal tetapi juga dari pandangan sekunder ini.

Well, mudah ke orang Malaysia ubah perangai ini?

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku