Wednesday, September 23, 2009

PASANG LANGSIR DI PAGI RAYA

Raya aku tahun ini tak macam raya-raya yang pernah aku sambut dulu-dulu.

Kalau raya cina dulu-dulu, telinga dihidangkan dengan lantunan mercun merah yang meletup-letup macam pop corn. Mata disaji dengan dengan tarian singa dan naga yang terbang macam dalam komik Hong Kong. Cuti pun boleh tahan lama.

Kalau raya india dulu-dulu, paling best layan cerita Kuch Kuch Hota Hai atau paling kurang pun cerita Paddayapa. Sambil-sambil tu, mengunyah maruku yang Auntie Devi bagi malam semalam. Kira best juga la. Walaupun tak cuti lama, tapi kira ok-lah sebab aku tak menyambut pun. Rakan-rakan india yang lain yang sambut.

Kalau raya kita dulu-dulu, lagi la meriah tak ingat dunia. Duit raya sampai tak cukup kocek baju melayu, sampai aku suruh mak aku jahit poket tambahan dekat seluar baju melayu aku. Cuti pun paling-paling bangsat dapat la seminggu. Sepupu-sepupu semua balik kampung, sampai nak roboh rumah atok. Budak-budak lari ke hulu ke hilir. Dapur penuh dengan makcik-makcik mengayam ketupat dan mengumpat. Pakcik-pakcik hisap rokok sambil jaga api periuk rebus ketupat. Sepupu-sepupu remaja main mercun sampai kena maki. Ish la.... meriah!

Sekarang, tak ramai yang nak balik kampung umah atok. Pasang langsir pun di pagi raya.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku