Tuesday, May 19, 2009

SEDEKAH

Ada satu kali itu. Masa peringkat remaja. Masa diploma. Dengan keadaan mewah sebab bantuan kewangan PTPTN baru sahaja masuk akaun bank, pelbagai aktiviti mewah dirancang. Kami serumah bercadang nak tengok X-Games di KLCC. Wui, KLCC tuuu... Masa tu aku dalam keadaan jakun sangat. Maklum la, bukan orang Key Ell.

Kami naik bas ekspress sampai ke Pudu. Dan dari situ kami berjalan kaki hingga ke Pasar Seni untuk mendapatkan LRT ke KLCC.

Dalam perjalanan aku lihat, ramai pengemis. Kasihan. Aku berlalu tanpa beri apa-apa.

"Sorry pakcik, duit saya dalam bank. Belum kuarkan lagi." Aku cuba bermonolog dalam hati. Nak bagi sedap hati yang rasa bersalah.

Tetiba.

"Woi, kedekut. Sedekah la sikit kat pakcik tadi." Jerit Zarul dari belakang. Budak rumah aku yang dari kursus berbeza.

"Alah, kau ngata orang. Kau sedekah ke?" Aku mula melawan. Huh!

"Aku dah senyum kat pakcik tadi..." Sengih Zarul. Shot! Terkena tepat di dahi.

Aku karate kaunter tiket LRT tang tang tu juga. Lahanat, macam mana aku boleh lupa. Senyum itu kan satu sedekah.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku