Wednesday, February 04, 2009

KACIP - KICAP

Aku selalu terbaca penulisan pipiyapong dan beliau selalu menggunakan perkataan "kacip" bagi mengekspresskan perasaannya terhadap sesuatu yang cantik, hebat, marvelous dan yang indah-indah belaka.

Dan mungkin ia menjadi trend dalam penulisan setiap penulisan blogger-blogger yang menjadi pembaca setia blog Hilangpunca.

Aku dulu ada seorang kawan yang kami gelar sebagai "kacip". Ya, ini kisah benar yang diangkat dari pengalaman aktual aku.

Dia seorang wanita melayu bijak yang normal tetapi mulut jahat orang yang menggelar dia sebagai "kacip". Kami tiada niat mahu membandingkan kecantikkan sebab cantik itu subjektif tetapi kami tetap panggil dia "kacip" juga.

Bukan sebab kami jahat, tetapi sebab nama dia Fatimah-lah kami memanggilnya dengan nama "kacip".

Kata kawan aku, ini senjata serampang dua (2) mata. 1) Mengampu. 2) Lebih mesra.

Entah mana mesra dalam "kacip", aku pun tak tau.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku